ממפיס מצריים • העולם של הבנייה האזוטרית

העולם האזוטרי של הבונים חופשיים – קליוסטרו ומסדר ממפיס מצרים

קליוסטרו ומסדר ממפיס מצרים

מאת אלי אשד

מסדר ממפיס מצרים הוא אחד המסדרים המסתוריים ביותר של הבונים החופשיים אולי המסתורי בכולם ובו בזמן הוא היה גם אחד המשפיעים ביותר מאחורי הקלעים.

לרגל פתיחת מרכז שלו ביפו הנה סקירה על ההיסטוריה הבלתי ידועה שלו :

 מסדר ממפיס מצרים הוקם ב1782  בידי איטלקי שכינה את עצמו הרוזן  אלכסנדר קליוסטרו .הוא עסק רבות בכישוף ובחיזוי העתיד ונודע בכמה נבואות מדהימות ממש משלו שבהן חזה את העתיד ואת המהפכה הצרפתית. הוא נהג לטעון שהוא בן אלמוות הודות לשיקוי מיוחד שפיתח וכי חי במשך מאות שנים רבות.

קליוסטרו נדד באירופה במהלך השנים מ-1767 ואילך ופגש אישים ידועים כמו ההרפתקן קזנובה והמיסטיקן המסתורי ס'ינט ז'רמן " שגם הוא נחשב לסוג של בן אלמוות שניהם פעילים מסוניים  מרכזיים של התקופה   ויצר במהלך נדודיו קשרים עם ארגונים מסוניים שונים שהיו אז בפריחה.במיוחד באנגליה ובגרמניה  ולמד את תורותיהם. הוא סיפר שב-1776 היגיע גם למצרים וביקר בפירמידות  ובאולם תת קרקעי חפור מתחת לספינקס ששם יצר קשרים עם מיסטיקן בשם אלטוטאס בשנת  שחיו בארץ זאת ולמד מהם רבות

משם נסע לגרמניה והיה גם כן ב-1776 אח מייסד   של  ארגון גרמני בשם "אילומניטי " שבראשו עמד מרצה בשם אדם ויספאוט והפך לאחד מבכיריו. ביחד עם המשורר גתה הפילוסוף הרדר ומדען והפוליטיקאי האמריקני בנג'מין פרנקלין.

"האילומניטי " פורק  -1785לאחר כמה שנים של קיום "בטענה שהוא ניסה ליצור "סדר עולמי חדש" .אך הוא המשיך לפעול תחת שמות אחרים ובראש ובראשונה במסדר שאותו יצר קליוסטרו.

מלימודי ובארצות שונות קליוסטרו פיתח שיטה משלו שבה שילב טכניקות כישופיות ורעיונות אלכימיים שלמד בארצות השונות  ובראש ובראשונה במצרים  ונחשבו למצריות קדומות אם כי הסינתיזה הייתה ככל הנראה מקורית שלו. וכללה את התחום החדש אז במערב של הכישוף המיני שאמנם היה מוכר מזה אלפי שנים במזרח הרחוק. כ"טנטרה".

מההאילומניטי למצרים   

 ב-1782 קליוסטרו  הקים בעיר ליון שבצרפת את הלשכה הראשונה של האיגוד המאסוני של "מצרים ".אך שנת הייסוד הרשמי הייתה ב1785 כאשר אירגון האילומניטי בגרמניה נאסר בידי השלטונות בטענה שהוא מנסה להרוס את מדינות אירופה. קליוסטרו קבע אז שאירגונו    "מצרים " ימשיך ישירות  את מסורת האילומניטי ואת הרעיונות השונים שהופיעו בטקסים שלהם  אך עם רעיונות חדשים משלו.

מלבד השימוש בטכניקות כישוף שונות את המסדר אפיין עוד אלמנט חדש שלא היה קיים עד אז, השיויון בין גברים ונשים. בין האנשים שהוכנס   למסדר היה גם קצין צעיר בשם נפוליאון בונפרטה שקיבל השראה מהרעיונות השונים ששמע שם והחל  שם ביצירת הקשרים שהביאו לבסוף לעלייתו לשלטון

אך המסדר החדשני בצורה רדיקלית  גם עורר חשדות וזעם בצרפת.

קליוסטרו מצא את עצמו נרדף בצרפת בגלל טענות שהיה קשור לפרשת הונאה של המלכה מרי אנטואנט שהוא לא באמת היה קשור אליה. והוא נאלץ לעזוב. לאיטליה הוא היגיע לרומא  שם הקים לשכה של מסדר מצריים. זה העלה את חמתם של השלטונות שם והוא נעצר בידי האינקוויזיציה שעקבה אחריו במשך השנים כארכי כופר מסוכן  במיוחד וכמכשף .  ולבסוף מת בכלאו ב-1795 אם כי ישנה גרסה שהוא הצליח להימלט מהכלא ונעלם  תחת זהות אחרת. ומאז לא נודעו עקבותיו..

ויש האומרים שהוא חי עד עצם היום הזה.

לימים כתב הסופר אלכסנדר דיומא רומן על חייו של קליוסטרו בשם "זכרונותיו של קוסם"(1846) .הרומן המפורסם נפתח בתיאור דרמטי פרי דמיונו של דיומא טקס של מסדר ממפיס מצריים שבו אנשי המסדר מדברים על כוונותיהם להשתלט עלה עולם.

התיאור הזה הראשים מאוד את אנשי המשטרה הצארית בסוף המאה ה-19 שהעתיקו את תיאור הטקס המזויף של קליוסטרו ויצרו  ממנו את "הפרוטוקולים של זקני ציון " שמתארים מזימה של "זקני ציון "להשתלט על העולם  שלמעשה מבוססת על מה שהא/שימו את קליוסטרו ומסדר "מצרים " שהם האחראיים למהפכה הצרפתית.

  קליוסטרו מת  כקדוש של הרעיונות הליבראליים החדשים אך המסדר שהקים המשיך לחיות. והמשיך להתפשט. הייתה לו השפעה חזקה על אישים בולטים שונים בצרפת ומחוצה לה.

  בין אישים אלו היה   הקצין הצעיר נפוליאון בונפרטה שקיבל חלק מרעיונותיו ,וגם בהשראתו יצא למסע כיבוש במצרים ב-1798  וביקר בפירמידות שם כמה מאנשיו ביצעו טקס של המסדר.

ממיסדר מצרים  נוצר  ב-1838 מסדר "ממפיס" בידי  מרקוניס דה נגרה (1795-1865).זאת הייתה וריאציה מיוחדת  של רעיונות של מסדר מצרים שבה שולבו רעיונות  אלכימיים חדשים אחרים שלא היו במסדר הקודם.

למסדר זה היו לשכות בפריס בבריסל ובאנגליה אך הוא נאסר  לבסוף בגלל המעורבות \של חבריו במזימות פוליטיות שונות בנסיון להביא לחברה ליברלית   דמוקרטית ופתוחה יותר. .

המסדרים השונים האלו אוחדו לבסוף בידי לוחם החרות האיטלקי גריבלדי. ב-1881  שהחל בשחרור ואיחוד אטליה דרך הלשכות המסוניות שמהן באו רוב פעיליו העיקריים חלק גדול מהם אנשי מסדרי "ממפיס" ומצרים " ששאפו מאז ומתמיד להביא לחופש ועצמאות לעמי אירופה השונים.

מנהיג בולט אחר היה תיאודור ראוס ששם שדגש יותר מתמיד על הכישוף המיני בעבודת המסדר.

וחד מיורשיו של ראוס היה המיסטיקן והמכשף הבריטי אליסטיר קראולי שיצר וריאציה משלו של שיטות המסדר והפיץ אותן באנגליה וברחבי העולם וניודה כאבי אסכולה מיוחדת משלו של כישוף שהתבסס במידה רבה על הרעיונות של מסדר "ממפיס –מצרים".

כיום ממפיס מצרים פעיל יותר מאי פעם בעשרות ארצות שונות בעולם ועוסק בשחזור ולימוד מחד ובפיתוח של שיטות מיסטיות שונות מהעבר המצרי הקדום וממקורות אחרים ושל תורת הקבלה הקדומה כפי שהייתה מוכרת בימי הביניים ולאחר מכן .

כל זאת במסגרת  המאבק בלתי מסתיים של שיפורם המוסרי והרוחני של חברי המסדר ושל האנשים שסביבם ויצירת חברה סובלנית יותר וטובה יותר בעולם כולו.

קישורים נוספים :

סקירה היסטורית על ממפיס מצרים

http://www.redicecreations.com/specialreports/mizraim.html

ספר על תולדות המסדר

http://www.rgle.org.uk/HISTORY_A&PR.pdf

ממפיס בויקיפדיה

http://en.wikipedia.org/wiki/Rite_of_Memphis-Misraim