ממפיס מצריים • לוחות של הדרגות

דרגות ולוחות ממפיס-מצרים

1° – א. תלמידבונה

על גבי הרצפה המעוטרת בצבעי שחורלבן ניצבים שלושה עמודים המסמלים גבורה, חכמה ותפארת.

לפי המסורת, רצפה כזו בדוגמת "שחמט" הייתה בבית המקדש בירושלים. היא סימלה את הדואליות של העולם (שחור ולבן) וגם את האיןסוף.

על הרצפה מונחים כלים של בונים המייצגים את הבנייה החופשית.

למעלה אנחנו רואים את השמש ואת הירח שהם הסמלים המציגים את חסד הבורא ואת גבורתו (שתי ספירות ידועות בקבלה).

באמצע הלוח נמצא סולם יעקב שדרכו עולים ויורדים מלאכים. משמעותו היא עליה הדרגתית כתוצאה מטקסי הקידושין.

הסולם מוביל אל הכוכב הזורח, שהוא אחד הסמלים העיקריים בבנייה החופשית. יש סוברים שהכוכב הזה מסמל את השורש האלוהי שבאדם. לפיכך, בעקבות ההתקדמות בסולם הקידושין, בן האדם מתקרב לשורשו האלוהי.

לפי דעות אחרות, הכוכב הזורח הינו סימן של סיריוס, ששיחק תפקיד חשוב בהשקפות דתיות במצרים העתיקה.

משמעות הקלף: התחלה של סיבוב חדש, מעבר למדרגה חדשה, הופעת אור ותחילת הדרך.

2° – ב. חברבונה

החלק המרכזי שבלוח זה הוא סולם ספירלי המביא את תלמידהבונה אל תוך המקדש. יש להדגיש שעקמומיות הסולם מרמזת על הקשיים בדרך להארה, וגם שדרגת עמיתבונה היא מדרגת מעבר בין תלמיד לרבבונה.

על התמונה יש נהר הזורם ליד המקדש (כאשר במציאות לא היה דבר כזה). הנהר מזכיר לנו את המעבר וגם את "השיבולת" (במילה הזו היהודים הקדומים היו מכנים לא רק מיני דגנים, אלא גם נחל לא עמוק עם אשדים).

המילה "שיבולת" שמופיעה בדרגה הזו מזכירה גם את האלה איזיס, שמחזיקה שיבולים בידה, ואת העובדה שהבונים החופשיים נקראים "בני האלמנה", דהיינו בני איזיס שאיבדה את בעלה אוסיריס.

בדרגה זו מתגלית לבונה החופשי משמעות האות G והקשר שלה עם הסולם הספירלי.

משמעות הקלף: פנייה נמרצת מן החושך אל האור, הכנה למעבר אל איכות חדשה.

3° – ג. רבבונה

בדרגה השלישית בונה חופשי לומד את האומנות כיצד למות באופן נכון. החלק המרכזי של הלוח הוא הארון בו מונח גופו של חירם שנרצח על ידי שלושה חבריבונים שהתקוממו עליו (למטה, למרגלות הארון, אנו רואים את כלי העבודה שנהפכו לכלי רצח).

הארון הוטמן עמוק מתחת לאדמה, ומעליו צמח עץ שיטה המסמל את חיי הנצח ואת החזרה הבלתינמנעת אל החיים החדשים אחרי המוות.

על הארון כתוב בכתב סודי של הבונים החופשיים: “חירם", וצוינה שנת מיתתו בקירובשנת 1000 לפני הספירה (זהו בערך הזמן של בניית בית המקדש הראשון).

הלוח השלישי מזכיר לנו את התהליך האלכימי הנקרא "ניגרידו", ושחיים חדשים מתחילים תמיד לאחר שנגמרו הקודמים ועל חורבותיהם. הוא גם מזכיר שכדי לקנות את חיי הנצח, לא חבל למות.

הבנייה החופשית המצרית מדברת בדרגה זו על אוסיריס, כסמל הטבע שתמיד מת וחוזר לתחייה.

משמעות הקלף: מוות סמלי, מלחמה עם פחדים והניצחון עליהם, וחיפושים אחר "המילה האבודה".

4° – ד. אומן הסתרים

אנו רואים על גבי הלוח את המקדש (שרצפת "שחמט" מסמלת אותו) המואר באור נצחי (עין הורוס). המנורה מזכירה שאומן הסתרים הוא אחד משבעת רביבונים הנבחרים על ידי שלמה המלך.

המפתח פותח את קודש הקודשים, ומזכיר לאחינו שהוא נכנס אל דרגות השכלול (הנוסח הסקוטי). הוא צריך להשלים את מה שלא הספיק לומר בשלוש הדרגות הראשונות של הבנייה החופשית הסמלית.

הפירמידה במרכז התמונה מקשרת את הנוסח הסקוטי עם המצרי, ומזכירה את הרפוקרטוס, שהוא הורוס הילד. הקשר בין סמל הדרגה הרביעית להרפוקרטוס ברור לכל המקודש, ומספר לא רק על שמירת הסוד אלא אף שבשלב הזה נולדים חיים חדשים.

שני לוחות הברית עם עשרת הדיברות באים להזכיר את המצוות הניתנות לבונה החופשי בזמן טקס הקידושין. הדמעות המצוירות על הלוח נשפכות בגלל רצח חירם.

משמעות הקלף: ניתנות אפשרויות לשיפור עצמי בלתימוגבל, הזדמנות לצמיחה אישית ולהתפתחות בקריירה.

5° – ה. האומן המושלם

בחלקו העליון של הלוח מצויר כלי זהב המכיל את אפרו של חירם. הוא מוכתר על ידי דמות חרב שלופה המזכירה שמעשה כה נורא זועק לנקמה. במרכז נמצאת אבן בצורת קובייה (אבן פינה) שעליה נחקקה האות J, המזכירה את יכין (Jachin), שהוא שמו של העמוד הימיני בכניסה למקדש בירושלים. העמוד הזה מסמל את חסד האל.

שלושה עיגולים המקיפים את אבן הפינה מרמזים על תרבוע העיגול, ובמובן רחב יותרעל מתמטיקה וגיאומטריה שהן החלק החשוב ביותר שבחכמת הבונים החופשיים.

משמעות הקלף: אחדות ואהבת אחים למרות כל הקשיים (למרות מות חירם).

6° – ו. מזכיר אינטימי

כתר מלכות בחלקו העליון של הלוח מזכיר לנו את כבודם של שלמה המלך ושל חירם מלך צור, וגם על הסכם סודי שנחתם ביניהם.

כוכב בן תשע זוויות מורה על המספר 9, שהוא מספר קדוש בבנייה החופשית (ליודעי חן הוא גם מזכיר את תשעת האבירים שייסדו את המסדר).

הספר המגולל הוא סמל לסודות המסדר הצריכים להישמר בקפדנות. שתי חרבות שלופות מזכירות שסקרנות יכולה לעיתים להביא למוות.

התכלית העיקרית של דרגה זו היא פירוש החשיבות של שמירת סודות הבונים החופשיים. הסמלים בדרגה זו מצביעים על התשוקה לחיפושים אחר האמת, המבוססים על השכל.

משמעות הקלף: תשוקה לידיעת האמת.

7° – ז. פרנס ושופט

לוח זה מראה את אחת המידות הטובות של הבונים החופשייםהשוויון, מתוך השילוש המפורסם: “חירות, שוויון, אחווה". השוויון מרומז במאזניים.

מפתח זהב האמור לפתוח את אוצר האבוניט אשר בתוכו מונח התרשים לבניית המקדש ולבו של חירם, הוא סמל של תשוקת האדם לידיעת מהותם הפנימית של הדברים, לתורת הנסתר.

הדרגה הזו מסיימת כביכול את סדרת הדרגות הקודמת. יחד עם זאת, היא נותנת מושג לפיו הבנייה החופשית היא הארגון שמאחד את אנשי כל העמים והדתות המשתוקקים להשגת האמת.

משמעות הקלף: אתם הולכים בדרך נכונה ותקבלו את הגישה לנסתר, אך רק מתוך שאיפה לצדק.

8° – ח. משגיח על הבונים

חלק מן הסמלים שבלוח הזה עברו אליו מן הדרגה הקודמת. אנחנו רואים את הכוכב בן תשע הזוויות שקשור לעמוד יכין, את המאזניים המסמלים שוויון, וגם את המנורה שהיא סמל האור של הבנייה החופשית.

הלוח מראה את קישוטי החדר הסודי אשר בתוכו חמישה משגיחים הממונים בידי שלמה ומשתכללים באומנות הבנייה.

הבנייה החופשית מייצגת את שלשלת הקידושין למסירת הידע. המשמעות העיקרית של הדרגה היא שאין על השלשלת הזו להינתק לעולם.

משמעות הקלף: צורך לרכישת ידע חדש כדי לעלות בקריירה (אבל אל תשכחו גם למסור אותו הלאה!)

9° – ט. נבחר התשעה

היד המחזיקה חרב מכוסה דם ודמעות דם, המזכירים לנו תשעה רביבונים אשר הלכו על פי ציווי שלמה המלך למצוא את רוצחי חירם ולהביאם לירושלים.

הלוח עשוי בגוונים כהים, בדומה לחדר חשוך שבו מועמדים ממתינים לתחילת הטקס.

היד עם החרב מביעה שהגמול על הרע הוא בלתינמנע, ועל הצורך להעמיד את האמת למעלה מכל דעה קדומה.

הסימנים הנוראיים שבדרגה זו אינם מדברים על נקמה (כפי שניתן היה לחשוב), אלא על עקירת מידות רעות של עצמך ללא רחמים. האמת צריכה לעמוד למעלה מטעויות.

משמעות הקלף: הקלף אומר שהרבה פעמים אנחנו נמצאים במצב של כעיין חלום, ואיננו יודעים על הסכנה האורבת לנו.

10° – י. נבחר החמישהעשר

דמעות אדומות של אבלות על חירם הוחלפו בדרגה הזו לדמעות בצבע אדוםלבן, שהן דמעות שמחה. הלוח מראה את חומות ירושלים ועליהן נמצאים ראשי הרוצחים המורכבים על יתדות.

החומות מוארות מלמעלה על ידי הדלתא (משולש) הזוהרת עם השם המפורש שחקוק על גביה.

משמעות הדרגה: רק בית דין צדק יכול להחליט כיצד להעניש על פשע, ורק שלטון חוקי יוכל לבצע זאת.

בדרגה הזו מתבצעת נקמה סופית לרוצחי חירם המסמלים את כוחות הקליפה. שם הדרגה מזכיר לנו את השם האלוהי י"ה, שבגימטריה הוא 15.

משמעות הקלף: קורת רוח הבאה מנקמת צדק, או במובן רחב יותרחוק קרמה.

11° – יא. האביר הנבחר המושלם

בחירת האביר (בנוסחאות מסוימותנסיך) אומרת שהוא נועד להנהיג את אחד משבטי ישראל, מחלקה גדולה של משהו גדול עוד יותר. תשע דמעות דם וחרב (שיש לה ידית זהב ולהב כסף) אומרות שרוצחי חירם קיבלו את עונשם והגיע הזמן לעבור לעבודה קונסטרוקטיבית.

חרב גדולה המצוירת על התמונה (עליה מונח חלקו הפנימי של הסמל) נקראת חרב המשפט.

בדרגה הזו המועמד מקבל ידיעה על המשמעות המיסטית של המספר 12. שנייםעשר שבטי ישראל ושנייםעשר מזלות, באים משנייםעשר צירופים שונים של ארבעת אותיות השם יהו"ה.

משמעות הקלף: מעבר מהרס ליצירה ולתיקון המשפט.

12° – יב. הארכיטקט הגדול

במרכזו של הלוח יש חמישה עמודים של סדרים שונים (דורי, איוני, קורינתי, טוסקאני וסדר מורכב). יכולת להבחין בין סגנונות אדריכליים שונים היא חלק בלתינפרד מהידע של כל בונה חופשי.

כמו כן, אנחנו רואים בלוח כלי בניין אשר כל אמןבונה חייב לדעת להשתמש בהם (מחוגה, זוויתישרה ואנך), וגם רמז אודות המילה הסודית של הדרגה אשר משמעותה היא "אדני".

בדרגה הזו המועמד מעלה בזיכרונו את שיעורי דרגות ב' וג'. הוא מתקבל כביכול אל תוך בית הספר הגדול של האדריכלות אשר רק נבחרים לומדים בו.

משמעות הקלף: עלייה לפסגה של סולם הקריירה, במובן רחב יותרהתקדמות  בעולם הגשמי.

13° – יג. אביר הקשת המלכותית של שלמה

זוהי אחת הדרגות החשובות ביותר בנוסח הסקוטי. היא מדברת על הקשר בין תורת היהדות לבין המסורת הקדמונית.

לפי האגדה חנוך, שהיה חי בדור השישי שלאחר אדם הראשון, חפר תשעה מרתפים וגנז בהם את סודות העולם. במרתף העמוק ביותר היה לוח עשוי זהב טהור ועליו נחקק שמו המפורש של הבורא.

משימת המועמד במשך טקס הקידושין, שהינו ארוך באופן יחסי, כוללת מסע דרך כל תשעת ההיכלות של ארמון תתקרקעי. כל אחד מן המרתפים מקביל לאחת הספירות (מידות אלוהיות) המתוארות בקבלה: כתר, חכמה, בינה, חסד, גבורה, תפארת (שהיא האיזון בין חסד לגבורה), נצח, הוד, יסוד. והמקדש (לשכה) שכל התהליך הזה מתרחש בו, מסמל את ספירת המלכות.

משמעות הקלף: מעבר מגשמיות לממד רוחני, הכנה לקבלת קידושין גבוהים יותר.

14° – יד. הנבחר המושלם

הלשכה בדרגה הזו מייצגת היכל תתקרקעי מקושט בצבע אדום עם הרבה נרות.

המילה הסודית של האמןבונה נחקקה בידי שלמה המלך באותיות זהב במחבוא שאותו עשה במרתף המקדש.

ארוןמתים באמצע הלוח מזכיר את "השראת הרוח בקבר של כוחות אנוש" (הטבעת שעל הרצפה פותחת את הכווה המובילה לשם). כף הסיידים אומרת שרק בונה חופשי מקודש יוכל לראות את השם הקדוש הטמון שם. והשם הזה עצמו שאינו ניתן להגייהיהו"הזורח בתוך המשולש מעל כל הלוח.

משמעות הקלף: לאחר עמל רב אתם תמצאו את החכמה שאבדה.

15° – טו. אביר המזרח, או אביר החרב

האגדה שבדרגה זו מספרת כי לאחר שבעים שנות גלות בבבל, מלך כורש התיר ליהודים לחזור לירושלים ולבנות את המקדש. ומכיוון שהיהודים היו מוקפים באויבים, הם הצטרכו לעבוד ולהחזיק חרב ביד אחת וכף סיידים ביד השנייה.

בנוסח המאוחר של הלוח משתמשים בתמונת שתי חרבות מוצלבות. אפשר להניח שבלוחות קדומים יותר היו חרב וכף סיידים מצטלבים, אולם ציורים כאלו לא שרדו.

תוך קיום הטקס, נאמרת האגדה שלפיה בבניין המקדש השתמשו במלט "מיסטי" מיוחד, שהיה עשוי מקמח, חלב, שמן ויין. הכוונה היא שבבריאת אדם הראשון, האדריכל העליון של היקום השתמש בחסד, חכמה, גבורה ותפארת.

משמעות הקלף: עבודה מאומצת. אויביך משתדלים להפריע לך.

16° – טז. נסיך ירושלים

האגדה שבדרגה זו מספרת שהיהודים חזרו לירושלים לאחר גלות בבל והתחילו לבנות את המקדש. שומרונים הפריעו להם, ואז היהודים ביקשו עזרה מהמלך הפרסי דריוש. המלך הקשיב לזרובבל, ראש היהודים, וציווה על השומרונים לציית ולא להפריע בשיקום המקדש. לפי מסורת השומרונים (שהיו שבט שמיכותים, ודתם גם הייתה יהדות), המקדש לא היה צריך להיות בהר המוריה שבירושלים, אלא בהר גריזים שבשומרון.

ב-20 לחודש טבת, שרי יהודים אשר נסעו יחד עם זרובבל לדריוש, חזרו לירושלים. ב-23 לחודש אדר, היהודים התחילו לבנות מחדש את המקדש.

על הלוח מצוירים מאזניים שהם סמל המשפט והצדק.

משמעות הקלף: ניצחון במשפט.

17° – יז. אביר המזרח והמערב

האגדה בדרגה זו מספרת שלאחר כיבוש ירושלים בידי הרומאים, שומרי מסורת הפולחן הקדמוני של האדריכל העליון של היקום הלכו לגלות במדבר. האחים הללו נקראו "אבירי המזרח". לאחר זמן הם נפגשו עם צלבנים שבאו לארץ הקודש, אשר היו "אבירי המערב", ומסרו להם את סודותיהם ומסורתם. מן הזיווג הזה נולדה הבנייה החופשית הקיימת בזמננו.

על הלוח מצויר סימן הדרגהטלה לבן בתוך משובע, והוא רובץ על הספר החתום בשבעה חותמות. ליד כל זווית של המשובע ישנה אות, ואלו הן האותיות שמהן מתחילות המילים העבריות: תפארת, אלוהות, חכמה, עוצמה, כבוד, גדולה, וגבורה. אלו הם כינויי הספירות ובמקביל כינויי מידות טובות של האבירות.

משמעות הקלף: אתם תמצאו את בעלי בריתכם, שותפים טובים וחברים.

18° – יח. אביר הוורד והצלב

הבונים החופשיים לקחו את הדרגה הזו ממסדר רוזנקרויץ, והוא ממשיך את מסורתו ישר ממצרים העתיקה.

על הלוח רואים את צלב הזהב (שנקרא במצרים העתיקה ענח') המסמל את גוף האדם, והוורד האדום שבמרכזונשמה (במצרים במקום וורד היה לוטוס כחול). שקנאי (סמל ישוע הנוצרי ואהבה שלא תלויה בדבר) מאכיל בדמו את אפרוחיו (לפעמים יש שלושה, לפעמים ארבעה, ולפעמים אפילו שבעה אפרוחים). זהו סמל רחמים אלוהיים המושפעים מהכתר אל הספירות התחתונות. עלים ירוקים על הצלב מסמלים את חיי הנצח.

מתחת לשקנאי עם אפרוחיו כתוב בכתב סודי של רוזנקרויץ "INRI”. משמעות המילה היא Iesus Nazarenus Rex Iudeorum (דהיינו, "ישוע הנוצרי מלך היהודים"). זהו גם ראשי התיבות של ארבעה יסודות אלכימייםימים (מים), נור (אש), רוח (אוויר), יבשה (עפר, אדמה) – אשר איתם עובד המועמד. ישנה עוד משמעות נוספת לראשי התיבות הללו: Igne Natura Renovatur Integra (דהיינו "באש הטבע מתחדש כולו").

משמעות הקלף: התחדשות דרך מוות סמלי, לאחר הנפילה תבוא עליה חדשה וגבוהה עוד יותר.

19° – יט. הכוהן הגדול של ירושלים

אגדת הדרגה מבוססת על סיפור מחזון יוחנן (אפוקליפסה) על ירושלים השמימית הבנויה מאבני חן. בחומותיה ישנם שנייםעשר שערים, וכל שער מיועד לאחד משבטי ישראל. בזמן הטקס מודיעים שיוחנן היה בונה חופשי וייסד את לשכות השכלול (דרגות ד' עד י"ד). כמובן, אין לקבל זאת כפשוטו. הכוהן הגדול של ירושלים הוא אחד שמחפש נקודת מפגש בין הנראה לבלתי נראה, בין הידוע לנסתר. הוא צריך להיות מקור האור, והוא מחליף את כל מאורות הבנייה החופשית הקודמים.

על הלוח אנחנו רואים את סימן הדרגהשני לוחות זהב ועליהם אותיות בעברית: א' ות' (לפעמים האותיות היווניות אלפא ואומגה). בחזון יוחנן האותיות הללו מסמלות את ישוע הנוצרי הכולל בתוכו את כל בחינות העולם, החל מאלפא (האות הראשונה) ועד אומגה (האות האחרונה). במקום הזה אביר הכוהן הגדול של ירושלים מסמל בעצמו את ישוע.

משמעות הקלף: אתם תקבלו הזדמנות לנצל ביעילות את יכולותיכם.

20° – כ. אביר המקדש

הדרגה הזו נקראת גם "אמן הלשכות הסמליות" או "אמןבונה לצמיתות". הטקס מספר שכורש מלך פרס שלח את זרובבל לבנות את מקדש ירושלים. האגדה אומרת שאחרי חורבן בית המקדש השני, בונים חופשיים נוצרים החליטו לבנות את השלישי. הם התפזרו בכל העולם כדי שבניינם ייצא אוניברסלי. רוב רובם התיישבו בסקוטלנד, ושם בעיר קילווינינג נוסדה הלשכה הראשונה של בנייה חופשית ספקולטיבית (דהיינו, עיונית).

המשמעות המוסרית של הדרגה היא הבטחת שמירת זכויות האדם לכל האזרחים (בצורה סמליתהשתתפות בבניין המקדש).

על הלוח מצויר סימן הדרגהמשולש שבתוכו כתובים ראשי התיבות של שמות ומילים המוזכרים בטקס. באמצע נמצא השם יהו"ה הרשום בכתב עברי קדום. בכתב כזה, שהינו דומה לפניקי, השתמשו בתקופת בניית בית המקדש השני.

משמעות הקלף: עליכם לצבור מידע ככל הניתן על מנת לעשות סינתזה אחר כך.

21° – כא. ראש בית אב נח, או אביר פרוסיה

דרגה זו אינה מדברת על בניין בית המקדש (כמו מרבית הדרגות במסדר הסקוטי), אלא על בניין מגדל בבל.

לפי האגדה, בשנת 1553 במכרה פרוסי, נמצאו חורבות בניינים העשויים בצורת משולשים (לפיכך אנחנו רואים משולש על הלוח), עליהם היה חקוק סיפורו של מגדל בבל בשפה העברית. מלבד זאת, מצאו שם את "קברו של האדריכל הראשי של מגדל בבל".

מהות הדרגההרעיון של דת אוניברסלית, אשר כל האנושות מקבלת אותה. החץ הפונה למטה במשולש, מזכיר את הבונים שבאו לעבוד במגדל בבל, והמשולש עצמואת שלושת בני נח אשר מהם השתלשלה האנושות כולה.

משמעות הקלף: עליכם לפנות אל עברכם בבקשת עזרה.

22° – כב. אביר של גרזן המלך, נסיך לבנון

המקדש הראשון שנבנה על ידי שלמה המלך, לא היה עשוי מאבן אלא בעיקר מעץ. היו אלה ארזים שנכרתו בלבנון. הגרזן המצויר בלוח מזכיר עובדה זו.

בטקס קצר מספרים למועמד על חשיבות העבודה (מלאכה), ועל שהוא צריך להקדיש את חייו הפנימיים להקמת המקדש עבור האדריכל העליון של היקום.

הדרגה הזו מאחדת בתוכה סמלים יהודיים וקבליים יחד עם סמלי אבירות. על ידי העבודה (גרזן), חומר חסרצורה (עץ) הופך למקדש ההומניזם.

ביהדות, סמל הר הלבנון מצביע על המקדש, ובבנייה החופשית זהו מקדש רוחני.

משמעות הקלף: יש לפניכם עבודה קשה.

23° – כג. נשיא המשכן

אחת האישיויות המכובדות ביותר בין הבונים החופשיים הוא בצלאל, שהיה האומן שעשה את כלי הקודש והשתתף בבניין המשכן (מקדש נייד העשוי כמעיין אוהל שנדד יחד עם בני ישראל במסעם במדבר). על הלוח מצוירת ידו של בצלאל, עם הכלי שלתוכו נאספו תרומות עבור המשכן. טקס הדרגה מייצג את הקידושין של בני אהרן הכהן לעבודת הכהונה.

הסיפור שבטקס מדבר על יציאת מצרים ובניין המשכן. הוא מלמד אותנו שרק בן אדם חופשי יכול להדליק אש על המזבח של החכמה הנצחית.

משמעות הקלף: היטהרות רוחנית.

24° – כד. נסיך המשכן

דרגה זו ממשיכה את הסיפור על בניית המשכן של בני ישראל במדבר. יש להזכיר שהמילה "משכן" באה מלשון "שכינה" שהיא השראת האלוהות. בדרגה זו המועמד מפסיק להיות עבד לחירם והופך לאדריכל עצמאי.

הלקח המוסרי של הדרגה הוא שאמונה אמיתית באדריכל העליון של היקום צריכה לאחד את כל בני האדם לאחווה עולמית.

על הלוח אנחנו רואים את האות ל' (Λ היוונית) האומרת שהמועמד בא בדמות לוי (אחד מתוך שבט לוי) שנבחר על ידי הבורא לעבודת המקדש. כל הבונים החופשיים הם כביכול כוהנים ולויים עבור האדריכל העליון של היקום.

משמעות הקלף: שירות ללא תמורה למטרת הכלל אשר יום אחד יניב את פריו.

25° – כה. אביר נחש הנחושת

אגדת הדרגה מספרת על מסעות בני ישראל במדבר בצאתם ממצרים. בדרכם נפגעו הם מנחשים ארסיים. אז משה, על פי הוראת האל, עשה דמות של נחש מנחושת והרכיבו על מטה עשוי בצורת T. הנשוכים בידי הנחשים הסתכלו עליו ונרפאו. על חלקו האופקי של המטה היה כתוב "נחשתן" (זה היה שמו של נחש מלשון "נחושת").

חובת אביר נחש הנחושת היא לטהר את נשמתו מלכלוך העולם הגשמי ולהחזיר את האמונה האמיתית. הדרגה הזו מלמדת שבחיי כל אדם ובהיסטוריה של כל אומה ישנן "תקופות המדבר" המלוות בנפילה מוסרית ואיבוד האמונה. הדרגה קוראת לנו לשמור על האמונה בעצמנו, בחברינו ובאלוהים.

משמעות הקלף: עידוד בדרך, התעוררות התקווה, ואמונה שיימצא פתח יציאה מן המצב הקשה.

26° – כו. אביר העיר הקדוש

הדרגה הזו נקראת גם "נסיך החסד". המשולש (על הלוח) מראה את הברית המשולשת שהקב"ה כרת עם האבותאברהם, יצחק ויעקב. הדרגה מקבילה למסתורין של הנוצרים הראשונים שסיפר כי בתקופת שלטונו של הקיסר הרומאי דומיטיאנוס, נאספו בוניםנוצרים במחתרות בברחם מהרדיפות. היא אומרת, שהבנייה החופשית אינה שייכת לתקופה מסוימת אחת אלא אל הנצחיות, ולא לדת מסוימת אחת אלא לכל בני האדם, כיוון שבכל מקום היא מוצאת את האמת.

האותיות על צדי המשולש הן סימנים לשלושה ערכים של הבנייה החופשיתחירות, שוויון ואחווה.

משמעות הקלף: ידידות, התלכדות, והצלה מסכנות על ידי חברים.

27° – כז. אביר מפקד ההיכל

זוהי דרגת הנוצרות המזכירה לנו את הטקסים הסודיים של המסדר הטבטוני. הכוכב הלוהט המצויר בלוח הוא הכוכב (או כוכב לכת) שהיה מזלו של המשיח.

בתהליך הטקס המועמד מקבל את סודות המספר 27. הוא מורכב מי"ב טריבונים, י"ב שליחי ישוע והשילוש. אף יש לזכור כי האלפבית העברי כולל כ"ז אותיות, שהן כ"ב אותיות רגילות ועוד חמש סופיות.

נוסף על כך, המועמד עתיד לדעת היכן נמצא מפתח המקדש.

משמעות הקלף: השתחררות מן העול. עכשיו הכול עובד לטובתכם.

28° – כח. אביר השמש

זוהי אחת מן הדרגות החשובות ביותר בנוסח הסקוטי. בדרגה זו נותנים למועמד את יסודות הקבלה ואת הידע אודות שבע מתכות, שבעה כוכבי לכת והמלאכים השולטים עליהם.

במשך הטקס המועמד שומע על קשר עמוק בין תכונות שבעה מכוכבי הלכת ושבעה עקרונות של חיי האדם.

הצלב שבלוח מסמל את ישוע הנוצרי שהעדיף למות במקום לחיות בדרה אחרונה של השלמות.

נשר דוראשי המצויר על גבי מגן אדום מסמל את רוח הקודש (או את השכל העולמי הנותן חיים לכל הנמצאים). הוא קיים בכל גוף. ולא לחינם לימדו חכמי זן שלכל בן אדם יש טבע של בודהה.

משמעות הקלף: קבלת ידע אמיתי על ידי הכחשת הטעויות.

29° – כט. אביר סקוטי של אנדראס הקדוש

בדרגה זו מסופר שהבונים החופשיים שבנו את כנסיות הנצרות גורשו מן המזרח התיכון יחד עם צלבנים והתיישבו באנגליה. הם הביאו לשם את ידיעותיהן במיסטיקה ובתורת הנסתר. בסקוטלנד (על כך מצביע צלב אנדראס הקדוש הנחשב לפטרון סקוטלנד, וגם ברקן שהוא סמלה של המדינה), הם ייסדו את אבהטיפוס של הבנייה החופשית בת זמננו.

דרגה זו קשורה לסמלים של מסדר הדרדר (או הברקן) הסקוטי, הנחשב לעתיק ולנשגב ביותר מבין מסדרי האבירות. אגדת הדרגה מדגישה שלאף דת אין בעלות בלעדית על האמת.

משמעות הקלף: מסע רחוק שיניב פרי טוב.

30° – ל. האביר הגדול "קדוש"

משמעות המילה "קדוש" היא: נבדל מן הגשמי, מן העולם החיצוני. כאן היא הדרגה האחרונה של אראופגוס. היא גם נקראת "אביר הנשר השחור והלבן" (את אחדותם אנו רואים על הלוח). בטקס מסופר על אבדון מסדר הטמפלרים, או ליתר דיוק, אבדון שומרי הדעת שנהרגו על ידי יצרים רעים ודעות קדומות של החברה. האומנם, האם טוב ורע אינם מתהווים באותו שכל אחד?

במשך הטקס, המזכיר את הטקסים של מסדרי אבירים עתיקים, המועמד צריך לקנות אחדות חיה ולזהות את קיומו דרך קיומם של עמים ויצורים אחרים. יש לזכור את ההיסטוריה של הנשר הדוראשי, שהיה סמל שהופיע בראשונה אצל שומרים וחתים.

משמעות הקלף: עליכם לעשות עבודה לתיקון חסרונותיכם. זוהי הנקמה על רצח הטמפלרים.

31° – לא. מפקח חוקר (אינקוויזיטור)

דרגה ל"א היא מנהלית בלבד. הלוח מראה צלב טבטוני המשמש כסמל הדרגה. בבנייה החופשית הסקוטית הוא בדרך כלל עשוי מכסף ובמצריתמזהב.

צלב טבטוני (עשוי מברזל) היה סימן ההצטיינות הפשוט ביותר באירופה, דהיינו ברזל משובץ בכסף. הוא מסמל את חובותיו של המפקח הגדול: "להיות ערני, ולדאוג לכך שכל אח יקיים את חובותיו המוטלות עליו בדרגתו. לא לאפשר לעבור על חוקי הבנייה החופשית. לעבוד על מנת למנוע מעילות ועבירות".

משמעות הקלף: שירות בלתימסויג, מתן עזרה להולכים בדרך.

32° – לב. אומן הסוד המלכותי

בחפיסה הנוכחית נמצא ציור קלאסי עבור לוח ל"ב. אף על פי שהוא אינו משקף במידה מלאה את מהותה של הדרגה, החלטנו להשאיר אותו במקומו.

עיקר הטקס הוא סיכום המידע המקובל בדרגות החשובות ביותר בנוסח הסקוטי (עליהן דיברנו לעיל), וגם משמעויות המספרים 9, 7, 5, 3.

סימן הדרגה הוא ציור המחנות של שנים עשר שבטי ישראל המקיפים את המשכן שהיה להם במדבר. לאמיתו של דבר, בכל אחד מן השבטים מתכוונים לדרגה משמעותית מסוימת של הבנייה החופשית.

משמעות הקלף: סינתזה של המידע שיש לכם תאפשר לעלות לרמה חדשה.

33° – לג. המפקד הגדול הריבוני

בדרגה הזו מסתיים הסולם של הבנייה החופשית הסקוטית. על הלוח אנחנו רואים את הנשר הדוראשי, ולידו כתוב בשפה הלטינית: "סדר מתוך כאוס".

נשר עם שני ראשים הוא הסמל העתיק ביותר שידוע עליו כבר אצל שומרים וחתים. ראשו האחד פונה למזרח והשני למערב. במזרח השמש עולה מעל האופק, שזה מפנה אותנו לספירת כתר, דהיינו רצון האל. במערב השמש שוקעת, וזה מפנה אותנו לספירת המלכות, דהיינו ממלכת האל (עולמנו הגשמי). משימתו של הבונה החופשי היא להביא את רצון הקב"ה לידי גילוי בעולמנו. לפיכך הנשר אוחז בכפותיו חרב שתעזור לבונה החופשי לנצח בקרב הקשה ביותרבמלחמה עם עצמו.

משמעות הקלף: שכר המגיע בזכות, אך באופן בלתיצפוי.

34° – לד. אביר סקנדינביה

בדרגה הזו נעשה מעבר מן הבנייה החופשית הסקוטית, העוסקת בתנ"ך ובברית החדשה, אל הבנייה החופשית המצרית, המקיפה את רוב המסורות הרוחניות של האנושות.

בתמונה מצויר יגדראסיל, דהיינו עץ העולם. עליו אנו רואים את סימנו של אביר סקנדינביה המוקף באלפבית רוני הנקרא "פות'ארק".

שלושה משולשים בראש הלוח מרמזים על שלושת מדרגות היקום, דהיינו אסגארד (עולם האלים), מידגארד (עולם בני האדם) והלגארד (או הלהיים, עולם ישויות הטומאה).

סביב שורשי יגדראסיל נמצא נחש העולם אשר אותו אנחנו מוצאים בכל הדתות.

משמעות הקלף: מעבר נמרץ לרמה חדשה שהיא שונה עקרונית מן הקודמות.

35° – לה. אביר המקדש, או אביר סיריוס

זוהי אחת הדרגות החשובות ביותר בבנייה החופשית המצרית. המועמד מקבל את כללי חלוקת תקופות השנה ומשכיל את הקשרים בין כוכב סיריוס לתופעות ארציות, את תנועתם הנראית של הכוכבים, מהירותם, מרחקים וכוח המשיכה. הוא לומד על צירוף מתכות ותכונות צמחים. "המקדש" בדרגה הזו הוא מקדש היקום.

על הלוח אנו רואים את איזיס (היא התגלמות של סיריוס, ובונים חופשיים שהם "בני אלמנה", בני איזיס, נחשבים לילדים רוחניים של סיריוס). בנוסף לזה, יש על הקלף את אוסיריס, השט בשמיים באנייה שמימית. וגם האלה סוטיס נמצאת כאן, שהיא התגלמות של מחזור סיריוס.

משמעות הקלף: קשר עם מישהו הנמצא הרבה מעליכם בהיררכיה הארצית או השמימית.

36° – לו. הסוכן המרומם

העבודה בדרגה זו עוסקת בגיאומטריה ואסטרונומיה, בטיהור של ארבעה יסודות ובהכרת אחדות האל.

המועמד עתיד להכיר את המסתורין העתיק של כוהני בבל, צידון וכלדיים. הוא נוסד על פי תצפית בכוכבים שנעשתה החל בתקופת השחר של האנושות. המועמד מקבל ידע על קשר עמוק בין דתות העולם. הוא ישיג כיצד אברהם קשור לברהמה, ושרה לסראסווטי. על הלוח רואים את דמותו של ברהמה ועליה כתוב השם המפורשיהו"ה.

משמעות הקלף: ידידות חזקה ושיתוף פעולה.

37° – לז. חכם האמת

הדרגה הזו מחזירה אותנו לרגע אל טקסי הלשכה הסמלית והנוסח הסקוטי. בתוך המשולש אנו רואים את האות М, שהיא האות הראשונה של אמרה ישנה בדרגת אמןבונה. כאן מוזכרים טקסים עתיקים שהיו קיימים בבנייה החופשית האופרטיבית. הדרגה הזו מיועדת לבדוק, עד כמה המועמד זוכר את שלבי הסולם שדרכם הוא עלה בעבר.

חלקו החשוב של הטקס קשור למושג של דלתא לוהטת, דהיינו המשולש הזורח המסמל את הבורא.

משמעות הקלף: עליכם להעריך את השיעורים אותם למדתם בעבר.

38° – לח. הנבחר העליון של האמת והנשר האדום

הדרגה הזו מזכירה לנו את המסתורין של מצרים העתיקה. במרכז הלשכה מדליקים קטורת על אש טהורה, ומסבירים למועמד את הדמיון בין המסתורין של אומות שונותהיוונים, המצרים, האינקה וכו'.

במהותו, כל מסתורין כמעט הוא תיאור של מלחמה נצחית בין האור ובין החושך. הנשר האדום מספר לנו על שלבי רובידו הראשונים, דהיינו על העבודה באדום, שהיא השלב הסופי של יצירת אבן החכמים.

סימן הדרגה הוא מפתח כסף (כלומר מפתח לסוד) וסרגל קובייתי מוצלבים. סרגל כזה שימש למצרים העתיקים בשביל מדידת הנפח.

משמעות הקלף: אתם נכנסתם לדרך שבהמשכה יתגלו לכם סודות רבים.

39° – לט. נבחר העידנים הגדול

בשפה הפניקית למילה Aeon (שנמצאת בשם המקורי של הדרגה) הייתה משמעות של נקודה מרכזית של התפתחות, וביוונית המילה הייתה אומרת "עידן". העבודה בדרגה הזו מדברת על אווטארים, שהם "אלים מושיעים", או משיחים.

דברי הטקסים נלקחו מספר השייך לדת הזורואסטרית, הכולל ע"ב פרקים. הם מקבילים לע"ב צדיקים נסתרים שעליהם העולם מושתת, וגם לשם המפורש של הבורא שכולל ע"ב צירופים בני שלוש אותיות כל אחד.

בדרגה הזו המועמד מקבל סתרי אמגושים  הכוללים מגנטיות, נבואה והגדת עתידות.

סימן הדרגה הוא כוכב עם נקודה במרכזו.

משמעות הקלף: השתחררות מאשליות.

40° – מ. החכם המושלם

דרגה זו מעיינת בחוקים יסודיים של טבע וייצר. אלפא ואומגה הן ההתחלה והסיום של סודות הטבע. שבעה כוכבים בתוך המשולש הם שבע החכמות החופשיות. והכל, מאלפא ועד אומגה, קשור בשלשלת אחת.

לפי הקבלה היהודית, סדר האותיות מראש ועד סוף (דהיינו מאלפא ועד אומגה, או באותיות העבריות מא' ועד ת'), מסמל את האור החוזר, כלומר את כוחה של תפילה.

בדרגה זו מתגלה למועמד קשר עמוק בין התורה שבכתב לתורה שבעל פה.

משמעות הקלף: אתם תקבלו כוחות לשם חיפוש האמת.

41° – מא. אביר קשת נח

בדרגה זו מדובר על סמליות הקשת בת שבעת הצבעים, שהיא (כך חושבים) שימשה לבונים הקדומים כדוגמה לקשת (האדריכלית) הראשונה בעולם.

הקשת היא סימן הברית בין האל לנח: "ולא יכרת כל בשר עוד ממי המבול ולא יהיה עוד מבול לשחת הארץ" (בראשית ט, יא). אומנם, יחד עם זאת, הקשת משמשת גם כסמל שלילי, כי היא מזכירה את המבול שהיה צריך לבוא כתוצאה מחטאי בני האדם, ורק בגלל הברית לא בא.

שבעת הכוכבים של הדובה הגדולה המסתובבת סביב ציר העולם (כוכב הצפון) קשורים לשבעת צבעי הקשת הנוצרים מהצבע הלבן לבדו.

משמעות הקלף: אתם תקבלו עדות על קיומו של כוח עליון.

42° – מב. שר האור

בדרגה הזו מבואר שמסדר הבונים החופשיים הוא הרשת החברתית העתיקה ביותר (מונח זה הוא קדום מאוד ונמצא בתיאורי הטקסים לפחות מתחילת המאה ה-19). חרף קיומן של מלחמות איומות וברבריות, המסדר תמיד משתדל לשנות את העולם לטובה. זהו עמל עצום שניתן להשוותו רק לבניית הפירמידות.

מיקום הפירמידות מזכיר את אזור אוריון, וכוכב הצפון מורה על שינויי התקופות.

לפי תורתו של הכוהן הגדול פרנק ריפל, אנו נמצאים כעת בתקופה של הורוסמע'ת, שהתחילה בשנת 2000. הורוס הוא בנם של אוסיריס ואיזיס, ומקביל לו עמוד השמש במקדש הבונים החופשיים. מע'ת היא אלת האמת, ומקביל לה עמוד הירח.

משמעות הקלף: עליכם לחסל את אנוכיותכם בכדי להביא אור אל העולם.

43° – מג. חכם הרמטי מרומם (או פילוסוף הרמטי)

שני עמודים סמליים מראים את הלידה ואת המוות. המקדש (שעשוי בצורת צלב) עומד על שבע מדרגות הסולם, דהיינו מרובע (ארבעה יסודות) ומשולש (דת, פילוסופיה ומדע).

למדרגות המובילות אל המקדש יש צבע זהב. זה מזכיר לנו את הליוס (שמש).

הטקס המסורתי של הדרגה מספר על שניםעשר בתים סמליים של השמש (המזלות) ועל המשמעות של כל אחד מהם. שני העמודים בדרגה זו אינם מסמלים את הגבורה והתפארת (כמו בדרגות הנמוכות יותר), אלא את הלידה והמוות. זה אומר לנו שהחיים שבין הלידה למוות צריכים להדמות למקדש.

משמעות הקלף: תקווה לשינוי לטובה.

44° – מד. שר של גלגל המזלות

בדרגה הזו ניתנת למועמד אפשרות להכיר את "ספר היקום". הוא ידע את סודות הכוכבים וכוכבי הלכת, וגם את הקשר בין מעשי הרקולס (או מלקרתמקבילו הפניקי) למזלות.

לוח הדרגה מראה את סדר השתלשלות האור האלוהי, מן המאציל (אותיות יה), דרך כוכב חמה (מרקורי, הרמס, תחות), ודרך כוכבים ומזלות, אל הכלי המקבל שבארץ (ישוע הנוצרי). הקדמונים סברו שלמזלות, וגם לכל כוכב לכת בפני עצמו, יש "גלגל" מיוחד בשמים שהוא מצומד אליו. כל גלגל נשלט על ידי אחד ממיני המלאכים. כל המושגים הללו נמסרים בדרגה מ"ד.

משמעות הקלף: אבדות בדרך.

45° – מה. חכם הרזים המרומם

הדרגה מדברת אודות החיים השניים של בן אדם המתחילים אחרי טיהור ריטואלי, אשר אז הוא נעשה נקי מכל חטא, כמו תינוק, או לפחות אז אין לחטאים ישנים שום משמעות עבורו.

תמונת הלוח מחולקת לשלושה צבעים, שהם לבן, ירוק וכחול. הם מסמלים את שערי הטהרה, ומזכירים את הקידושין שנעשו במקדש.

סימן הדרגה הוא משולש (או פירמידה, חלקה הכהה של דלתא לוהטת), אשר מעליו נמצאת עין הורוס. הכול ביחד צריך לסמל את הדלתא הלוהטת, וצל המשולש הוא חיי האדם.

משמעות הקלף: טהרה רוחנית של האדם דרך הבנת מהותה של דלתא לוהטת, המובילה למידות הכרוב.

46° – מו. רועה האוהלים המרומם

בדרגה זו מדברים אודות עיקרי המוסר. שני העמודים מסמלים את החיים ואת המוות, והאריה הירוק הוא תחילתו של תהליך אלכימי הידוע כ-"העבודה הגדולה". עץ התאנה מסמל את הרודף אחר האמת.

סימן הדרגה הוא עיגול לבן ושבעה אוהלים. באוהלים גרו בני ישראל אחרי צאתם ממצרים. הם סמכו על ה' לגמרי. לפיכך, אוהל הוא סמל הביטחון בחסדי האל.

המשמעות הנוספת של אוהל היא אוהל המשכן (מקדש זמני אותו בנו בני ישראל לאחר יציאת מצרים). המשכן היה כביכול מקום הימצאותו התמידי של האל, אף על פי שהוא עשה את כל הדרך יחד עם העם ההולך במדבר סיני.

משמעות הקלף: תחילת השלב החדש בעבודה גדולה, אשר בוודאי תסתיים בהצלחה.

47° – מז. אביר שבעת הכוכבים

בדרגה הזו מדובר על הסמל הקדום ביותר מכול השאר, דהיינו שבעת הכוכבים של הדובה הגדולה. הם עושים את סיבובם השנתי סביב השמש המיסטית. כמו כן, אנו נזכרים בצביר הכוכבים כימה ובמקורו, וגם במנורה שבמקדש הירושלמי, שהיו בה ז' נרות.

בדרגה זו מדובר רבות על המחוגה: אומנם אין זו מחוגה ארצית, אלא שמימית. היא מחוגת האסטרונומים והאצטגנינים, המודדים מרחקים בין כוכבי השמיים. שבעה כוכבי לכת נדמים לשבעת קני המנורה, כלומר לשבע ספירות המביאות את האור האלוהי אל העולם הזה.

סימן הדרגה הוא משובע אשר כל אחת מזוויותיו מעוטרת בכוכב. בדרגה זו מלמדים את המועמד לקרוא את ספר השמיים, שהוא הספר הגדול והאדיר ביותר הכתוב בידו של הבורא עצמו. חוץ מזה, מזכירים לו שמסדר הבונים החופשיים הוא אחווה שאין בתוכה מקום לאנוכיות.

משמעות הקלף: מזל בלתיצפוי, "פס לבן" בחיים.

48° – מח. השומר המרומם של הר הקודש

בדרגה הזו ממשיכים את לימודי סודות הטבע. אנחנו רואים את האדם (חכם) המטוהר רוחנית הלומד ספר מיסטי בלשכת הגזית אשר שם ישבו זקני סנהדרין. שכל החכם דומה ל"עינא פקיחא" – עין פתוחה תמיד ורואה את הכול.

סימן הדרגה הוא משולש הכולל שלושה עיגולים משורגים המסמלים את עולמות הגשמי, האסטרלי והמיסטי.

בדרגה זו המועמד לומד את יסודות הרפואה. אומנם אין זו רפואה פיזית רגילה, אלא רפואה שמימית רוחנית. הוא ידע שאבן החכמים לא רק הופכת מתכות לזהב, אלא מהווה פנאציהתרופה אוניברסלית.

משמעות הקלף: אתם עתידים לדעת משהו חדש וחשוב מאד.

49° – מט. חכם הפירמידות המרומם

זוהי אחת מדרגות המפתח בבנייה החופשית המצרית. היא מזכירה את טקס הקידושין שעבר הרוזן קליאוסטרו (ולאחר מכן, יש אומרים, גם נפוליאון) בפירמידות. על כן בחלקו העליון של הלוח אנחנו רואים ציור סמלי של ענף הזהב, שהוא סימן של כוח הקידושין.

למטה יש סימן הדרגהזווית ישרה ולידה נחש הנחושת שנעשה על ידי משה. כידוע, נחש הנחושת שהושם על הנס היה צריך לרפא אנשים שננשכו על ידי נחשים ארסיים. למעשה, לא הנחש ריפא אלא הקב"ה כמובן. שאליו היהודים הקדמונים היו נושאים את עיניהם בהסתכלם על נחש הנחושת הממוקם על מקל גבוה.

משמעות הקלף: מצב קשה או סכנה, אשר תוכלו להינצל ממנה כתוצאה מההשגחה העליונה.

50° – נ. פילוסוף סמותראקי המרומם

מסתורין סמותראקי היה מוקדש לכבירים שהם היו שבעה אלים קדמוניים. לפי האגדה, אחד משבעת האלים הראשיים הותקף על ידי שניים אחרים, נרצח, ונקבר בין העמודים. האגדה הזו מובילה אותנו לסיפור על חירם.

במהלך המסתורין, המועמד התקדש במים ובדם (את זאת מזכירים לנו המזרקה והלב). אחרי טבילה במזרקת ליטה, הוא יכול להתחיל חיים חדשים. אמנם בתהליך ההיטהרות, ממתין לו מאבק קשה נגד אשליות ופנטומים של התודעה.

סימן הדרגה הידוע לבונים החופשיים המצריים הוא הזווית הישרה וארבע מחוגות, אשר כל אחת מהן פתוחה בתשעים מעלות.

משמעות הקלף: היטהרות דרך ניסיונות.

51° – נא. טיטן קווקז המרומם

בדרגה זו יש דיון סביב אגדת פרומתיאוס, אשר גנב אש מן השמים בכדי לעזור לאנושות, ולכן נכבל אל הצוק בקווקז.

האגדה הזו מצוירת בדרך משל על הלוח. המשל מראה את יגיעות השווא של בורות, פנאטיות ודעות קדומות, אשר נופלות תחת מכות הצדק. יש על המועמד לעבור דרך שבעה שערי אמת. אולם קודם יש לדפוק עליהם. מן השער צריך לצאת ילד, המסמל את שליח השמים. המשמעות העמוקה של הדרגה הינה גנוסטית במיוחד, ומצביעה על הכוח שמביא אור השמים לבני האדם.

משמעות הקלף: גמול על מעשים טובים ורעים. קארמה.

52° – נב. חכם המבוך

דרגה זו הינה חשובה במיוחד לבונה החופשי ההרמטי. הוא יערוך מסע דרך מבוך הסמלים. והם: הוורד של עמק "קאב", צמח "מולי" שיש לו שלושה שורשים שחורים, חמישה עלים ירוקים ופרחים לבנים. הוא גם יראה את התמר מעמק "אודי", ויבקר את המגדל בו אוגולינו מת מרעב.

הפרח הלבן בדרגה זו מסמל "טינקטורה אדומה", דהיינו את התרופה האוניברסלית אשר אלכימאים חיפשו מאות בשנים. החומר האדום הזה מאפשר להאריך את חיי האדם. עליו כתבו ורגיליוס, הומרוס וניקולאי פלאמל. הבנייה החופשית המצרית הוקמה בכדי ליצור את החומר הזה דווקא.

משמעות הקלף: עליכם להיזהר במעשיכם.

53° – נג. אביר עוף החול (או חכם עוף החול)

בתקופות קדומות, בזמן העבודה בדרגה זו עמד תנור במרכז הלשכה, ובו גחלים בוערות. סמוך לראש הלשכה הייתה תלויה תמונת עוף החול (פניקס), המוקף על ידי אורובורוס, שהוא נחש הנושך את זנבו.

בטקס הדרגה, דמותו של עוף החול משחקת תפקיד חשוב. היא מסמלת את התחייה התמידית, גלגולי הנשמה והמשכיות. מצרים קדמונים האמינו שתחיית הפניקס קשורה למחזורים שמימיים מסוימים.

אש היא יסוד כל הדברים, ונחש מסמל את התחדשותו התמידית של הטבע. במקרה שלנו, הפניקס מהווה סימן של סיריוס, אשר מחזורו נמשך 1461 שנה.

משמעות הקלף: התחדשות החיים. יש גם משמעות שליליתאתם נמצאים במעגל סגור.

54° – נד. הסקאלד המרומם

דרגה זו מהווה המשך הגיוני לדרגה ל"ד (אביר סקנדינביה). ברד או סקאלד, היה זמר נודד בסקנדינביה, השולט באומנות השירים וסודות הרונות. בדרגה זו המועמד ידע כיצד הסקנדינבים הקדמונים הבינו את "מנגינת הגלגלים" של פיתגורס, והוא ימשיך ללמוד את האלפבית הרוני, הנקרא "פות'ארק".

נבל העשוי קרח מזכיר סקאלדים, זמרים נודדים, ואת בלדר שהיה אל השמש בצפון.

על סודות הרונות אומר לנו משולש עם ספר פתוח המונח עליו, אשר כתוב בכתב של רונות.

הדרגה מסבירה על קשר בלתיצפוי בין מסורות מוזיקה מיסטיות בתרבויות שונות, החל מסקנדינביה ועד להודו. כל המנטרות ומקצבי הנגינה שמשתמשים בהם בטקסים המסורתיים, קשורים זה בזה. טעמו של הדבר טמון במה שפיתגורס כינה "מנגינת הגלגלים".

משמעות הקלף: חיפוש אחר האמת.

55° – נה. הדוקטור המרומם של אורפיאוס

הדרגה הזו קשורה לקודמת ומיוסדת על תאורגיה יוונית. בה לומדים ראשי פרקים של המסתורין של אלבסין המוקדש לקרס ופרוזרפינה, וגם מקבלים מושג על הפולחן בדת אורפיאוס (אותו מזכיר נבל יווני שהיה מלווה תמידי של אורפיאוס).

הדת האורפית לימדה שבבן האדם ישנה מלחמה תמידית בין שתי ישויותהעליונה אלוהית, והתחתונה טיטנית. המשימה העיקרית של האדם, היא היטהרות מן הטומאה שאותה ירשנו מהטיטנים, והכנה לחיי העולם הבא.

סימן הדרגה הוא מפתח (לסודות הטבע), המוצלב עם שרביט קסמים.

משמעות הקלף: משיכה אל המהודר, התרוממות הנשמה.

56° – נו. כהן או חכם של קדמוס

מטרת העל של העבודה הגדולה, היא תיקון האדם בצורתו הראשונית והאלוהית. לשם כך, בדרגה זו לומדים על שבעה תווי מוזיקה, שבעה צבעים, שבע תנועות ושבעת ראשי הנחש, אשר כל אחד מהם קשור לתנועה אחת.

קדמוס השתייך למוצא פניקי (שמו בא משלון "קודם" או "קדמון", כמו במושג "אדם קדמון"). המיתוס מספר שהוא הרג דרקון וזרע את שיניו באדמה (אותה אגדה מסופרת גם על יאסון, שחיפש את גיזת הזהב). מן השיניים צמחו חיילים שעשו קרב זה עם זה. בסופו של דבר, רק חמישה מהם נשארו בחיים, והם אלו שעזרו לקדמוס לייסד את העיר הראשונה ביוון (זה התרחש בערך בסביבות שנת 1500 לפני הספירה).

על הלוח אנו רואים את צבעי הקשת ונחש בעל שבעה ראשים, וגם את סימן הדרגהמשולש ולב לוהט.

משמעות הקלף: התחלת מעשה גדול חדש.

57° – נז. האמגושי המרומם

ידיעת הסוד האמיתי. מציאותו של האל בכל דבר, החל מארז הלבנון (העץ הגבוה ביותר הידוע לקדמונים) ועד לאזוב (העשב הנמוך ביותר). בדרגה זו המועמד מקבל מפתח לכל המשלים, ולסודות העשבים והמינרלים.

כמו כן, המועמד ילמד כאן את סוד המקדש הרוחני אותו גילתה ליוסף אשתו, שהייתה יורשת של פרעה במצרים.

בטקסים קדומים ביהדות השתמשו בעשב הנקרא "אזוב" כסמל הענווה. בפרט, בטקס טהרת אדם שנגע בגופו של מת, השתמשו באזוב יחד עם אפר של פרה אדומה. ארז הלבנון היה העץ הגבוה ביותר הידוע ליהודים הקדומים. דווקא מעצי הלבנון הם בנו את בית המקדש הראשון בירושליםמקדש שלמה המלך.

משמעות הקלף: עת רצון מצד כוחות עליונים ברבדים הרוחניים והגשמיים.

58° – נח. חכם או נסיך ברהמין

בדרגה זו מסבירים למועמד את המושגים "ימי ברהמה", "לילות ברהמה", "נשימת ברהמה", גזע השמש, וגזע הירח.

הסימן SWAUM הוא נשימת ברהמה ההופכת אתר לכל היצורים של העולם הגשמי.

נשמות בני האדם שונות הן מנשמות בעלי חיים, ורק לבני אדם קיימים המושגים של טוב ורע. במידה שבן האדם עושה טוב, נשמתו משתחררת מ-"גוף המוות", והיא נבלעת במהות אלוהית שלא תופיע שוב בגלגול של העולם הזה. במהלך הטקס המועמד ידע באיזה אופן פועל חוק הגלגולים.

משמעות הקלף: התעוררות, תובנה וקבלת אפשרויות רבות.

59° – נט. החכם המרומם, או כהן גדול של אוגיגיה

המסע אחר גיזת הזהב מתחיל מן ההכרה כיצד נפתחת תיבת פנדורה. פתיחת התיבה (אותה אנו רואים בחלקו העליון של הלוח) היא משל לחטאו של האדם הראשון.

אוגיגיה הוא שם האי בו אודיסאוס חי יחד עם הנימפה קליפסו. בהתאם לכך, המועמד מזדהה עם אודיסאוס העורך מסע דרך החיים. מלבד זאת, בשם "אוגיגיה" נקרא גם אחד משערי העיר תבאי.

סימן הדרגה הוא ריבוע שעליו מונח עיפרון (סמל עבודה יצירתית), ומעליוכוכב.

משמעות הקלף: ניסיונות קשים שאותם יש לעבור לפני היהפכות סופית לגיזת הזהב.

60° – ס. שומר שלוש האשים המרומם

שלושה מזבחות, ועליהם שלוש אשים, אלו הם גוף, נפש ורוח האדם. כל אלו היו מתאחדים במזבח הזהב בבית המקדש הירושלמי, אשר בו בן האדם הקטיר קטורת לפני ה'. האש העליונה, דרך שש הספירות של חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד ויסוד (הנקראות "זעיר אנפין" בקבלה, דהיינו "פנים קטנים"), הייתה נהפכת לגוף, נפש ורוח. כל אלו משתקפים בבהירות מעל גבי הלוח.

בתקופה העתיקה היו מקדשים את המועמד בידי כוח המים, ואחר כךבידי כוח האש. מרקוני, שהיה אחד מראשי המסדר הראשונים, הסביר אש זו ככוח המחיה של חכמת הנסתר.

משמעות הקלף: התאחדות, אסיפת הכוחות.

61° – סא. פילוסוף בלתינודע המרומם

דרגה זו קשורה לתורת המרטיניזם. אל ההמשך שלה, שהוא הדרגות צ"ח וצ"ט, מגיעים רק מעט אנשים, יחידי סגולה בהיסטוריה של הבנייה החופשית המצרית.

בינתיים המועמד מקבל את סודות הרפואה האזוטרית (רפואה המבוססת על תורת הנסתר), ההקבלות בין צמחים ואברי הגוף. בלוח אנו רואים סמל של אריה, כיוון שמזל האריה הוא ששולט דווקא על הקרביים של בן האדם.

סימן הדרגה הוא משולש וענף שלו שישה עלים מכל צד (זה מזכיר את המגן דוד). המועמד עתיד לדעת על הקשר שיש לאדם עם יסודות הבריאה ועם גורמי השמים.

משמעות הקלף: החלמה ממחלות הנפש והגוף.

62° – סב. החכם המרומם של אלבסין

דרגה זו מיוסדת על המסתורין של אלבסין ומדברת על כוחות נסתרים העומדים מאחורי כל תופעות העולם הגשמי.

המערה בעלת שבעת הקשתות בחלקו העליון של הלוח מזכירה לנו את פוימנדר, והחכם המוקף על ידי אורובורוסאת נצחיותו ומחזוריותו של העולם, וכפי שאמר שלמה המלך: "גם זו יעבור".

סימן הדרגה הוא שמש ועליה חרוטות שלוש אותיות י'. הן האות הראשונה בשם יהו"ה, האות האחרונה בשם אדנ"י, ועוד י' נוספת הנמצאת במילה הידועה לבונים חופשיים מצריים.

משמעות קלף: אתם עתידים לגלות את הנסתר. הסודי יהפוך לידוע.

63° – סג. הקאבי המרומם

משמעות המילה "קאבי" היא ברד, זמר נודד, פייטן. זהו הטעם שעל הלוח אנו רואים קרישנה עם עוגב, שהיה קודמו של בודהה גאוטמה. הוא מלמד שנשמת היקום, נשימת האלוה, היא אהבה וחסד. הנשר התלתראשי על הלוח מסמל חירות, שוויון ואחווה, וכמו כן חיים, בריאות וכוח, שהן מידותיו של פרעה.

סימן הדרגה הוא משולש (שלושת צדדיו הם חירות, שוויון ואחווה), אשר בתוכו נמצאת נקודה, היא האלוהמקור כל מעלותיו של האדם.

משמעות הקלף: התעוררות רוחנית, הרגשת הרמוניה עולמית.

64° – סד. חכם מיתרה

דרגה זו מזכירה את הקידושין אשר נעשו במערות מיתרה. למעלה בלוח אנו רואים את קשת המערה, וגם שמש וירח המקבילים לשני העמודים יכין ובועז.

בשולי הלוח נמצא כתב סודי של בונים חופשיים (בטקס הוא נקרא "אלפבית של בני עמון") העשוי מצורות גיאומטריות (זוויות, מרובעים ואלכסונים). בפנים אנו רואים הקבלות בין סימנים אסטרולוגיים של מזלות וכוכבי לכת, לבין סימנים אלכימיים של מתכות.

שבע מדרגות הסולם ומשובע מצביעים לנו על "חוק השבעה" ועל הדרך של שבעה שלבים בחניכה שבמקדש מיתרה. החורבות וגריפון באים בכדי להזכיר לנו, שגם בדת המיתרה וגם בבנייה החופשית המצרית של זמננו, הקידושין הם ירושה מחכמת מצרים העתיקה.

משמעות הקלף: גילוי קשר בין הדברים והאירועים הנראים כבלתי קשורים.

65° – סה. שומר המקדש, המייסד הגדול

שלושת הדרגות האלו (זו והשתיים הבאות) הן סידרה אחת, ובדרך כלל הן ניתנות ביחד בפעם אחת.

בדרגה ס"ה נמסר למועמד מידע על פתח (אל מצרי) כמקור של הבונים החופשיים, וגם של המושג "בנייה" עצמו.

אמונה, תקווה, אהבה, הם ערכים עיקריים, המוסברים בדרגה זו. ערך חשוב נוסף עבור בונה חופשי, הוא השכל האנושי והאמונה בו. ודווקא לשם פיתוח יכולות השכל נוסד סולם הקידושין שלנו.

סימן הדרגה הוא ביצה מכונפת ושלושה עיגולים במשולש.

יש על הקלף ראש ספינקס בעל פני אדם. הספינקס הוא המאחד בעצמו נפש בהמית של אדם (גוף אריה) עם נשמה אלוהית (פני אדם).

משמעות הקלף: אפשרויות חדשות מתגלות לכם פתאום.

66° – סו. האדריכל העליון של עיר מיסטי, המקדש הגדול

זוהי אחת הדרגות החשובות ביותר בבנייה החופשית המצרית. רק מי שיש לו דרגה ס"ו רשאי להקים מקדשים חדשים.

ציור הלוח מזכיר למועמד על הקשר שבין הגיית השם יהו"ה לבין המילה הסודית AUM. בתוך ביצה מכונפת רואים שלושה עיגולים עם שלושה כוכבים והאות י'. בשביל אלו שעומדים בחוץ, היא האות הראשונה של השם יהו"ה, ולבונים חופשיים מצריים משמעותה ידועה.

אפשר להחשיב דרגה זו כמסדר בפני עצמו בתוך ממפיסמצרים. ידוע הדבר, כי לפעמים יכולים לתת לבונה חופשי דרגה 90, ורק לאחר שיחשבו כי הוא ראוי לזאתאת הדרגה ה-66.

מהות הדרגה היא נשימת קודש.

משמעות הקלף: מוטלת עליכם משימה חשובה.

67° – סז. שומר השם המפורש

הלוח נצבע בצבעים אדום ולבן, השייכים למצרים העתיקה. הדרגה הזו מוקדשת לסיפורו של חם. בסידורי תפילה יהודית נאמר: "נסים ונפלאות באדמת בני חם". האות G באמצע ביצה מכונפת מזכירה את מוצאו המצרי של גנוזיס.

לפי כתבי יהדות, מצרים היה אחד מבני חם. למעשה, "מצריים" היא מילה הכוללת שניים. יש בה מה שנקרא "שני מצרים", שהיו מצר העליון ומצר התחתון. את הדואליות הזאת מייצג הלוח שלנו.

בדרגה זו המועמד ידע את סוד סימן "יד האריה", שאותו הראו לו בדרגה השלישית, וגם את משמעותה של הביצה המכונפת, שהיא חומר ראשון, היולי.

משמעות הקלף: חידות ספינקס. יש לפתור אותן מהר, על מנת להתקדם בחיים.

68° – סח. פטריארך האמת

התמר על גבי הלוח מזכיר את עמק קאב, שהיה מקום מיסטי באזור ממפיס, אשר גדלו בו תמרים המסמלים את האמת. שלושה עיגולים בתוך ביצה מכונפת אומרים על האל, על השכל ועל העתיד.

מצריים קדמונים קראו לעיר ממפיס בשם "אתקאפתח", דהיינו מקדש פתח. באותו מקום היו מכבדים גם את השור הקדוש של חף (אפיס). בהמשך הזמן, התמזגותו עם דמותו של אוסיריס הולידה את פולחן סראפיס.

זוהי דרגת המעבר וההכנה לדרגה ס"ט.

משמעות הקלף: עליכם להתבונן ברצינות על עתידכם.

69° – סט. אביר (או חכם) של ענף הזהב

זוהי אחת הדרגות החשובות ביותר, אשר בה מפרשים את סמל הקידושין. האות Y (איפסילון) מצביעה על שתי דרכיםאחת של מידה טובה, והשנייה של מידה רעה. אמנם שתיהן יוצאות משורש אחד. אותה האות דומה גם לאדם המרים את ידיו לשמיים.

הציור על הלוח מזכיר לנו את ענף הזהב. הדס, אשר ממנו קלוע הזר, מדבר על המסתורין של אלבסין. בעיר און (הליופוליס) השתמשו בקיסוס לאותה מטרה, בהודו השתמשו בגומא, ואצל בונים חופשייםבעץ שיטה.

משמעות הקלף: עליכם להכיר את הדואליות של התודעה האנושית ואת טבעה היחיד.

70° – ע. נסיך האור, פטריארך גלגלי השמיים

בדרגת פטריארך גלגלי השמיים המועמד ידע כיצד נעשית תנועתם של כוכבים וכוכבי לכת, והוא יכיר את נשמותיהם ותכונותיהם.

על כן, רואים על הלוח את מודל הגלגלים (פלניספירה), שהוא מפה ניידת של שמיים עם כוכבים.

בדרגה זו המועמד ידע איך האור האלוהי מתפשט מגלגל החומר הראשוני לגלגל הכוכבים הקבועים, ומשם לגלגלי כוכבי לכת של מערכת השמש. המידע הזה מקודד על הסינר של אמןבונה מצרי בנוסח קליאוסטרו.

בנוסף לזאת, מצויר על הלוח סימן הדרגהריבוע ועליו כוכב לוהט (כידוע, כוכב זה מסמל את סיריוס).

משמעות הקלף: השגת טעמים פתאומית.

71° – עא. פטריארך ודות קדושות

כאן נמצאת אחת מהדרגות מלאות התוכן ביותר, מבין אלו הקשורות להינדואיזם. על הלוח רואים את סמל האש (Agni), סמל המים (Uaruna, קלשוןמשולש), וסמל האדמה (Meruts, פטיש). ביחד הם מרכיבים את המילה הקדושה AUM.

כאן המקום לזכור שוודות שייכות לבחינת "שרוטי" (כלומר למה ששמעו), שהוא חוק הנמסר בעלפה (בדומה לתורה שבעלפה). בתחילת כל תקופה קוסמית, ברהמה מנסח ידע של ודות המותאם לאותה תקופה, ומעביר אותו לבני האדם.

סימן הדרגה הוא זווית ישרה וחצי ירח.

משמעות הקלף: ידיעה שכוח רוחני (AUM), מושג רק על ידי איחוד כל היסודות.

72° – עב. אמן החוכמה המרומם

בדרגה זו המועמד ידע סודות של מסתורין גדול ומסתורין קטן, המשמעות של מגן דוד, חותם שלמה, וסמלים שבתורת פיתגורס, שהם משולש, עיגול וריבוע. הסימן שבמרכז הלוח הוא משולש ופירמידה, אשר עליה זורחת שמש.

כאן מעניקים חשיבות רבה לתורת פיתגורס. המועמד ידע שהמקודשים בברית פיתגורס היו צריכים לעמוד בניסיונות קשים, כפי שעושים גם בקבלה למסדר הבונים החופשיים. חוץ מזה, הוא ידע על חוק קארמה והשפעתו על גלגולי נשמות, שהם הדברים שהיו חשובים מאוד אצל פיתגורס.

בדרגה הזו תשומת לב רבה מוקדשת לחוק הקארמה. ובסיבוב חדש אנחנו שוב חוזרים לחוק השבעה.

משמעות הקלף: עליכם להכיר את מקומכם בהיררכיה, לא רק בזו הארצית אלא גם בשמימית.

73° – עג. פטריארך של אש הקודש

היא האש של הנסתר, אשר דולקת תמיד על מזבח של עיר הקודש און.

למעלה על הלוח רואים קרניים (כתר) של איזיס.

תחתיהם נמצאת אש השמיים, שהיא אחד הרכיבים העליונים בטבע, סמל למגנטיות אלוהית (משיכה רוחנית). האש הזו נתנה כוח נבואי לכוהנים קדמונים. סביב המזבח, אשר עליו דולקת האש, נמצא חושך רוחני, ואנחנו צריכים לגרשו.

משמעותה הפנימית של הדרגה היא במושג של חנקן אלכימי, שהוא יסוד כל היסודות. המילה "אזות" (שמו הלועזי של חנקן), לדעתם של אלכימאים, מורכבת מארבע אותיות: אלף (א), זט (Z), אומגה (Ω) ותו (ת). הן אותיות הנלקחות משלוש שפות הקודש, שהן לטינית, יוונית ועברית.

משמעות הקלף: יש לשרוף דעות קדומות מן העבר (עולם האשליות) באש הקודש, בכדי לגרש את החושך הרוחני. הכנה לקבלת ההארה.

74° – עד. אמן סטוקה המרומם

בסנסקריט משמעות המילה "סטוקה" היא קצב שירים, בו יש שתי שורות עם ששעשרה תיבות בכל אחת מהן. ומהן תיבות 5, 13 ו15 קצרות, ותיבה 14 ארוכה. בדרגה זו מסבירים תכונות אזוטריות של מספרים ומקצבי שירים, ומדברים על השליטה שיש להם על שבעה עקרונות של עולם קטן (מיקרוקוסמוס) ועולם גדול (מאקרוקוסמוס). מוזיקה מסוגלת לרפא לא רק את מחלות השכל, אלא אף מחלות גוף.

על הלוח אנחנו רואים סיטאר קדוש של שיווה (בהודו פיוטים הם בלתינפרדים ממוזיקה), וגם ריבוע החסום במעגל, אשר מסמל את תרבוע העיגול. הסימן מראה שאין שום דבר בלתיאפשרי למי שיודע את חוק הוויברציה.

משמעות הקלף: השגת איזון הרמוני עם כוחות הטבע.

75° – עה. נסיךמפקד של שלשלת לוב

מלכי מצרים, וגם שאר מלכי המזרח, היו נותנים שלשלת זהב במתנה, כסימן של מציאת חן. כוהנים ענדו שלשלאות זהב מקושטות בסימן השמש.

שלשלת לוב מורכבת ממשולשים הפונים בזוויותיהם החדות זה כלפי לזה (משמעות הדבר היא כמו במגן דוד).

זוויות המשולשים, אשר מהם שלשלת לוב מורכבת, מסמלות את שלושה ערי הקודש של מצריים העתיקה, דהיינו: ממפיס, תבאי ואון. ממפיס הייתה נחשבת לעירו של האל פתח. תבאי של מצרים הייתה עירו של אמוןרע, ואון (הליופוליס) הייתה עירו של אתום, ילד של פתח. את שלושתן ביחד אפשר לזהות כשילוש הספירות בקבלהכתר, חכמה ובינה.

למטה ישנו סימן הדרגהשני משולשים על גבי ריבוע, והם נוגעים זה בזה בקצותיהם. בקבלה הם מסמלים אור ישר ואור חוזר.

בדרגה זו מתחיל סדר שישי של דרגות, הנקרא "קונסיסטוריה".

משמעות הקלף: שכר שבא בזכות אחרי העמל הקודם. איחוד, סינתזה.

76° – עו. מפענח הירוגליפים, או פטריארך איזיס

מדע, חוכמה ומידות טובותאלו הם הדברים הנלמדים בדרגה זו. המועמד לומד את הסוד האמיתי של פרשנות הירוגליפים, אשר אתנסיוס קירכר הצליח רק לגעת בו בספרו "אדיפוס המצרי" (אתנסיוס קירכר, חי בשנים 1602-1680, היה מלומד גרמני. הוא רכש פרסום בעבודתו בתחום לימודי מצרים. ספרו היסודי "אדיפוס המצרי" הוא ניסיון לפענוח הירוגליפים מצריים).

על הלוח אנו רואים את איזיס, אשר לעולם שומרת את טהרתה, וגם את סימן הדרגה שהיא ביצה מכונפת עם חלק גליל בתוכה, ובו ריבוע ונקודה במרכזו.

משמעות הקלף: הדברים יכולים להיות שונים מכפי שהם נראים.

77° – עז. האביר המרומם, או חכם תאוסופיה

החלק החשוב ביותר של מחקר תאוסופי הוא לימוד מיתוסים דתיים של האנושות, בכדי לדעת את האמת העומדת מאחוריהם. בדרגה הזו המועמד לומד דעות של חכמים קדמוניים על האל, על הטבע ועל החוק הנצחי של רגנרציה.

המשל הוא פירמידה, אשר מעליה עולה הירוגליף של האל רע, סימן השמש.

בדרגה זו הפירמידה מסמלת את סופיה (חוכמה אלוהית), או את השכינה (הימצאות אלוהית). למידה קפדנית של סמלי הדרגה מראה קשר פנימי עמוק בין דת מצרים העתיקה לבין היהדות והנצרות.

שתי ידיים מוצלבות עם עיגול קטן במרכזן מזכירות לנו על הקשר והמקור היחיד של כל הדתות.

משמעות הקלף: פגישה עם חבר חכם.

78° – עח. הכוהן הגדול של תבאי

תבאי הייתה חלק קדמון ביותר במצרים. דיודורוס סיקולוס סבר שבתבאי התפתחה ציביליזציה של ממלכה אתיופית, וטקסים שלה הועברו מאוחר יותר למצרים. ההיסטוריון הרומי לוקיאן סיפר שדווקא בתבאי הומצאה חכמת הכוכבים וניתנו שמות לכוכבי לכת. זאת הסיבה שיש על הלוח שבעה אלים של מצרים, המסמלים את כוכבי הלכת ושנים עשר מזלות.

באזור תבאי נולד לפני 5000 שנים מנס המלך, הפרעה הראשון של מצרים.

למטה בלוח יש סימן הדרגהשני עיגולים משותפי מרכז בתוך ריבוע. הם מזכירים את חיבור המצר העליון והמצר התחתון ("מצר" הוא אחד ב"מצריים"), תחת שליטת מלך אחד.

משמעות הקלף: פניה למסורת עתיקה, חיבור.

79° – עט. אביר סאדה (או אבירצדיק)

משמעות המילה "סאדה" בסנסקריט היא "קביעות". בדרגה הזו מדברים על כללי משמעת, אשר על חברי מסדרנו לקיימם, כשהם מעמיקים בסודות הטבע והמדע.

בשלב הזה המועמד צריך להידמות לסדחו, שהוא נזיר ופרוש הודי. הוא מקיים מדיטציה בלתינפסקת ומרוכזת על מהות האלוה, בכדי להגיע להשתחררות. חכםסדחו רואה את כל העולם כקדוש, כי הוא התגלות אחת כללית של המוחלט (אבסולוט).

על הלוח אנחנו רואים טבלה בסנסקריט (משמעותה תתפרש בטקס הקידושין), ירח פונה למטה, וזווית ישרה עם שלוש נקודות המזכירות את שלושת המאורות בבנייה החופשית.

משמעות הקלף: איתנות, יציבות ועקשנות בדרך למטרתכם.

80° – פ. הנבחר העליון של המקדש

בדרגה הזו מספרים למועמד את המיתוסים של המזרח העתיק, עקרי וודות, וסודות גלגולי נשמות (היינו האש, שהיא מטהרת ומשחזרת).

ריגוודה אומרת שנשמה נולדת הרבה פעמים, ושהיא באה לעולם הזה בייסורים. מלכתחילה אטמן (נשמה) היה בעולמות עליונים ליד אביו הרוחני. וכמו שאדם לובש בגדים חדשים לאחר שהוא פושט מעצמו את הישנים, כך גם הנשמה מקבלת גוף חדש ועוזבת את הישן וחסרהתועלת.

חכם המצויר על הלוח מזכיר לנו את הוודות. סימן הדרגה הוא זווית ישרה עם שלוש נקודות המסמלות את שלושת מאורות הבנייה החופשית.

תשומת לב רבה מוקדשת בטקס ל"שילפהשסטרה", שהיא תורת אדריכלות מקדשי הודו. "שסטרות" תיארו פרופורציות וכללים ביצירת אלים במקדש, וגם בנייה ותכנון של המקדשים עצמם.

משמעות הקלף: התבוננות על הקארמה של עצמכם ועל השאלה, האם אתם הולכים בדרך הנכונה.

81° – פא. משגיח מסדר, פטריארך ממפיס

זוהי דרגת ביניים המתארת את הורוס כמתווך בין אלים לבני אדם. ליד דמותו של כהן גדול מצרי (הצד האנושי שבהורוס) רואים בז (הצד האלוהי שבהורוס).

המועמד ידע שאוסיריס קם לתחייה רק אחרי שהורוס נתן לו לבלוע את עינו השמאלית שהוא איבד בקרב עם סת. עין שמאלית של הורוס (אוג'אט) הוא אחד מסמלי הבנייה החופשית העיקריים. היא מקבילה לירח (להבדיל מעינו הימנית המקבילה לשמש). לירח אין אור משלו, הוא רק מחזיר את אור השמש. כך גם בונים חופשיים מאירים באור חוזר שהם מקבלים מהאדריכל העליון של היקום.

בנוסף לכך, יש על הלוח עיגול עם מגן דוד (כוכב עם שש זוויות) במרכזו. מגן דוד המורכב משני משולשים, אשר אחד מהם פונה למעלה, והשני למטה, מחבר שמיים וארץ.

משמעות הקלף: בשורה חשובה מאוד שבאה פתאום.

82° – פב. הנבחר הגדול של מקדש מידגארד

הדרגה הזו מחזירה אותנו לאגדה הנמסרת בדרגה ל"ד (אביר סקנדינביה). היא מזכירה לנו את אותו מקדש נצחי בשמיים, שבו עובדים לברהמה, ישוע, בודהה, אודין, אוסיריס, תחות והרמס.

על הלוח רואים תמונה סמלית של מידגארד, שהיא ארץ בני האדם, וגם את נחש העולם אורובורוס בדמות הסקנדינבית שלו (ירמונגנד). שלושה קווים אופקיים ושלושה אנכיים מזכירים לנו את סימן הדרגה ועל הפגישה בין תור לירמונגנד.

משמעות המילה "מידגארד" היא מרחב מוגדר. אתם עתידים לפגוש מגבלות מסוימות, ואולי להגביל את עצמכם לשם טובתכם.

משמעות הקלף: תצטרכו להילחם בכדי לתפוס את המקום הראוי בהיררכיה.

83° – פג. הנבחר המרומם של עמק אודי

דרגה זו נועדה כדי לבדוק את זיכרון המועמד. לתמר הגדל בעמק אודי היו י"ב ענפים ושס"ה עלים, במקביל לחודשים וימי השנה. באזור הליופוליס גדל עץ שיקמה (או דולב) המוקדש לאיזיס, שבדומה לשקמה שמימית היא שפכה את שיפעה על האנושות.

בזמנים הקדומים, תחת שקמה זו, נעשו טקסי קידושין ראשונים.

על הלוח מצוירות כוהנות איזיס האוספות פירות קודש, וגם מזלות המזכירים את סימן הדרגהעיגול עם שתיםעשרה נקודות.

משמעות הקלף: עבודה קשה ושקדנית הנדרשת בשביל קידושין.

84° – פד. פטריארך יזידים

דרגה זו מיועדת ללמד את המועמד את סודות הדת הפרסית של היזידים, אשר סוגדים למלאךטווס. ראש היזידים, לפי האגדה, הוא בחמן, מלך אור. אהורא מזדא (הורמוז) נחשב אצל היזידים לאל העליון.

היזידים מאמינים באל עליון ובנאצל ממנומלאךטווס. בדרך כלל מלאךטווס מצויר כעוף נחושת העומד על כנו. המועמד צריך לזכור שהטווס מזכיר לנו שלב קשתי (של צבעי קשת) של יצירת אבן החכמים.

שבעה אלים גבוהים, שבראשם עומד הורמוז, שולטים בעולם היזידים.

תחתיהם נמצאים עשרים יזידים (מלאכיםפטרונים).

עוד למטה מהם ישנם איןספור רוחות ומלאכים.

זהו סוד הצלב המיסטי של היזידים.

משמעות הקלף: הבנת מקומכם בהיררכיה.

85° – פה. חכם עליון, או אביר ביצה מכונפת

ביצה מכונפת, או "נף", שהוא סמל מיצרי, מבטאת שני סוגי אנרגיה שייצרו את העולם. הן ספירות החסד והגבורה, ואותם הכוחות הם גם אבולוציה ואינבולוציה, דהיינו חיבור הגוף עם הרוח ויציאת הרוח מתוך הגוף. יש כאן אלמוות רוחני, חוק השלושה והשבעה.

בצליל, לביצה המכונפת מקבילה המילה IAO.

למועמד הלומד דרגה זו הייתי ממליץ לשים לב לתופעה הידועה בשם "אגיפטוסופיה", שהיא חיפוש אחר חכמתה הנסתרת של מצרים העתיקה, המתוארת היטב על ידי אתנסיוס קירכר. עליה רומזת לנו מצבת מחט (אובליסק) המכוסה הירוגליפים, אשר משמעותם עמוקה בהרבה מכפי שיטען כל מלומדמטריאליסט.

משמעות הקלף: התאחדות מחדש, התמזגות.

86° – פו. הפילוסוף המרומם של עמק קאב

הרבה קראו לאיזיס בשם "מלכת הוורדים". כוהני ממפיס היו מקדשים שיח ורדים לאיזיס. במסורת של הבנייה החופשית, לוורד יש אותה משמעות כמו לעץ השיטה.

על הלוח מצוירים ורד ושיטה. אומנם יש לזכור, שבתחילה במקום ורד היה למצרים לוטוס. זהו צמח השט במים מיסטיים, וקשור לביצה מכונפת "נף". יש להתחשב בכך שהלוטוס גדל ומתרבה במים.

המצרים הקדמונים העניקו ללוטוס כחול משמעות מיסטית עמוקה, משום שכוהני אוסיריס השתמשו בתבשיל עשוי מניצניו לצורך כניסה לטראנס ותקשור עם אלוה. בעץ השיטה השתמשו לבניית המקדשים הראשונים.

למטה בלוח ישנו סימן הדרגהריבוע קטן בתוך גדול, עם משולש של בונה חופשי במרכז.

משמעות הקלף: מאורעות נסתרים, צורך בשמירת סוד.

87° – פז. נסיך הבנייה החופשית העליון

כאן מתחילות דרגות של רזא דרזין (Arcana Arcanorum), שאותן הכניס קליוסטרו אל תוך הבנייה החופשית המצרית. לפי האגדה, הוא קיבל אותן מהמרקיז סןסברו בנאפולי, שהיה משומרי המסורת של מצרים העתיקה.

מגלים למועמד סודות של שלשלת לוב, תמרי עמק אודי, הצלב המיסטי של היזידים, ורד העליון של עמק קאב, וגם מסתורין של מצרים, יוון ורומא.

האות Y, הנמסרת לנו מפיתגורס, אומרת שלטוב ולרע יש שורש אחד. "סדר מתוך כאוס" מכריז מוטו של בונים חופשיים.

צבעי הלוח מראים את שלבי העבודה הגדולה של יצירת אבן החכמים, שהם ניגרידו (ריקבון), אריה ירוק ואריה אדום. והדרגה עצמה מקבילה לעבודה בשחור (ניגרידו).

במרכז הלוח נמצא סימן הדרגהמחוגה עם הזווית הישרה, וביניהם אליפסה כהה עם נקודה לבנה. הנקודה הזו מזכירה לנו את המקור הראשון של הכול, וגם את מנס שהיה מלך ראשון במצרים.

משמעות הקלף: התעוררות פתאומית.

88° – פח. הנבחר הגדול של פרוכת הקודש

קלימנטוס מאלכסנדריה כתב, שבמקדשי מצרים פרוכת גדולה הייתה מבדילה בין הקהל למקדש הפנימי. היא הייתה תלויה על חמישה עמודים המסמלים את חמשת החושים, והייתה מורכבת מבד של ארבעה צבעים המסמלים את ארבעת היסודות ורוחות השמים.

פרוכת כזו הייתה גם במקדש ירושלים, והיא הבדילה את מזבח הזהב שעליו הוקטרה הקטורת, מקודש הקודשים.

פרוכת של בונים חופשיים מכוונת להבדיל בין חכמה פנימית (אזוטרית) לבין חיצונית.

למטה בלוח נמצאת דלתא לוהטת והאות G, שהיא סמל מסורתי של בונים חופשיים. את סודה האמיתי של אות זו יודעים רק אלו שקודשו בנוסח מצרי.

דרגה פ"ח הינה חצי הדרך. בשתי הדרגות הבאות מקבלים המועמדים קידושין שלמים, ולהמשיך אותן ניתן רק לאחר סיומם של חיי הגוף. הדרגה מקבילה לעבודה בלבן (אלבידו).

משמעות הקלף: צורך להמשיך את הדרך שהתחלתם.

89° – פט. פטריארך של העיר המיסטי

זוהי הדרגה השלישית במערכת של רזא דרזין. החלקים העיקריים בלוח הם הדמויות של סת ותחות.

סת מייצג את הנחש המפתה, ובוזמנית גם מאיץ את הקידושין. אילו הנחש לא פיתה את אדם וחווה, ואילו סת לא הרג את אוסיריס, כל ההיסטוריה של האנושות לא הייתה מתחילה.

תחות (אשר הוא גם הרמס טריסמגיסטוס) הוא שומר ידע סודי. כאן רואים חוק אחדות ומלחמת הניגודיםללא סת אין אפשרות לקיום תחות.

שניםעשר מזלות מראים את השתלשלותה של חכמה אלוהית אל הארץ (מלכות) דרך שלשלת של היררכיה עולמית.

למטה בלוח נמצא סימן הדרגהעל המרובע ישנם שני עיגולים, אשר ביחד הם מרכיבים את הסיפרה 8. בכל אחד מהם ישנה נקודה לבנה באמצע. הדרגה מקבילה לעבודה אלכימית באדום (רובידו).

משמעות הקלף: מצב משתנה. טוב יוצא מרע.

90° – צ. האמן המרומם של העבודה הגדולה

זוהי דרגת המפתח שבנוסח המצרי, ולפיכך הלוח שלה רווי עד מאוד במידע.

בחלקו העליון של הלוח אנחנו רואים את יוצר העולם (Demiurge), דהיינו שכל שמימי, עם מחוגה בידו האחת ופטיש של תור בשנייה. מתחתיו נמצאת איזיס המייצגת מולידה של כל נמצא (במקום הזה היא גם נקראת סופיה). מימינו ומשמאלו של יוצר העולם נמצאים סימנים של בנייה חופשית ושל רוזנקרויץ.

רקע הקלף הוא חום והוא מזכיר לנו את "העבודה בערמוני", שהיא שלב האפס במחזור יצירת אבן החכמים.

רואים גם את הקוד האלכימי על הקלף, אשר נמסר לבעלי הדרגה.

למטה נמצא סימן הדרגהביצה מכונפת עם שני משולשים הנוגעים בקצותיהם. עקרונית, יש להם אותה המשמעות כמו למגן דוד. הדרגה הזו מסיימת את המערכת של רזא דרזין, שבה הוסבר סוד המסדר.

הדרגה מקבילה לעבודה אלכימית בזהב (אורידו).

משמעות הקלף: ירידת האור האלוהי לעולמנו דרך העבודה הגדולה.

91° – צא. המגן הגדול

זוהי דרגה מנהלית המקבילה לשומר (או שוער) בלשכה הגדולה. תשעה מגינים גדולים יוצרים את הטריבונל הגדול של מגיני המסדר. יושב הראש שלו נקרא "השופט הגדול".

מצרים קדמונים אמרו: כשאתה שוקל זכויות ועוונות של אחיך, טול מכף המאזניים חולשות אנושיות, ושתהיה גמילות חסדים משלימה את השאר.

תמיס, שהיא אחת מנשות זאוס, היא אלת המשפט, החוק וידיעת העתיד (אורקל דלפי). היא דומה מאד לאלה מ'עת.

על הלוח רואים את תמיס עם סרט על העיניים. תחתיה נמצא מידגארד כסמל של מקדש ריבוני, וסימן הדרגהכוכב עם ארבע זוויות מכוסה בריבוע עם נקודה במרכזו.

משמעות הקלף: שמירת סודות וצדק.

92° – צב. ארכיבר הגדול

דרגה מנהלית הניתנת בדרך כלל למי ששומר את נוסח טקסי המסדר. שבעה ארכיברים גדולים יוצרים מכללת ליטורגיה גדולה.

על הלוח אתם יכולים לראות את אסטריה (להבדיל מתמיס) הנחשבת לאחת מההתגלמויות של איזיס.

שמה האמיתי של אסטריה, הידוע רק למעט אנשים, הוא האלה דיקה. אסטריה היא תמיס של העבר. היא שלטה בעולם בעידן הזהב. כשרמתם המוסרית של בני האדם התקלקלה, אסטריה חזרה השמימה והפכה למזל בתולה.

למטה ישנו סימן הדרגהכוכב עם ארבע זוויות על גלים, ונקודה במרכזו.

משמעות הקלף: סידור העניינים.

93° – צג. המסדר הראשי

דרגה מנהלית הניתנת בדרך כלל למי שמנהל את עבודת המזכירות של מקדש לאומי. תשעה מסדרים ראשיים יוצרים קונסיסטוריה גדולה. בעל הדרגה הזו כפוף למנהל הגדול. הוא מקביל למזכיר הגדול בלשכה הגדולה.

על הלוח מצויר חכם המואר באור אלוהי. למטה ישנו סימן הדרגהכוכב עם ארבע זוויות המוקף בעיגול, ונקודה לבנה במרכזו, שהיא סמל למוצא האור.

משמעות הקלף: עבודה עצמית ארוכה תביא להארה ספונטנית.

94° – צד. נסיך ממפיס, המנהל הגדול

דרגה מנהלית, אשר בעליה צריך להיות גיבור וחכם כספינקס.

עבור הבונים החופשיים הספינקס תמיד היה התגלמות של סוד וקריאה לשתיקה. המילה "ספינקס" היא ביטוי מצרי מעוות "שפשס ענ'ח", דהיינו צלם חי. המצרים סברו שספינקס הוא רוח השומרת מקומות קדושים משדים. ספינקס מצרי מאחד כוח של אריה עם שכל אדם.

למטה יש סימן של סדרת הדרגותכוכב עם ארבע זוויות (סמל שם יהו"ה) בתוך עיגול כפול, ונקודה במרכזו.

משמעות הקלף: כדי לבצע את משימתכם, אתם עתידים להתגבר על הרבה מניעות.

95° – צה. השומר הגדול

השם המלא של הדרגה הוא "השומר הגדול של המקדש הריבוני".

אמרה בדרגה זו אומרת: "יצור אור ויאיר אבות". על כן רואים אב בחלקו העליון של הלוח, אשר מתכונן להראות את סימן הדרגה.

הסימן הזה נמצא למטה: עיגול כפול, אשר בתוכו יש משולש על רקע של כוכב עם ארבע זוויות. באמצע מונח קישוט הדרגה, והוא סימן של גיזת הזהב. הוא מזכיר לא רק את גיזת הזהב עצמה, אלא גם את הטל שירד על עורות הכבשים שהניח גדעון. טל בין סמלי רוזנקרויץ משחק תפקיד חשוב כל כך, עד שלפעמים היו גוזרים את חלקה הראשון של המילה "רוזנקרויץ" מהמילה "טל" (Ros). טל נחשב לסמל של חומר אוניברסלי הממיס מינרלים, ובאלכימיה הוא היה סמל לשכל המבין כל דבר. הצלב מסמל את גופו של אדם.

משמעות הקלף: צורך לצבור ולשמור ידע (אתם תצטרכו אותו בזמן הקרוב).

96° – צו. הכוהן הלאומי. הריבון הגדול והגיבור של המסדר

הדרגה הזו (כמו גם צ"ז) היא רק מנהלית. את הדרגה צ"ו מקבל כוהן של מקדש לאומי בכל מדינה עצמאית.

הכלל של בעלי הדרגה צ"ו נקרא "אראופגוס הגדול של מלכות שמיים של אמגושים עליונים". בכדי ליצור אראופגוס כזה, צריכים להתאסף לא פחות משישה כוהנים לאומיים.

על הלוח מצוירת איזיס, שהיא פטרון הבנייה החופשית. יש גם סימן של הדרגה צ"ה המוקף בשלושה עיגולים. זה מבטא את העובדה, שלכוהן לאומי יש זכות להעניק את כל הדרגות, החל מהראשונה ועד צ"ה. ליד ישנו גם סרגל קובייתי ונוצת בת יענה המסמלים אמת וצדק.

משמעות הקלף: צורך בקביעת סדר עדיפויות בחיים.

97° – צז. סגן הכוהן הגדול לעבודה עם משפחת שפות

יש מסדרים אשר בהם הדרגה הזו נקראת "הכוהן הגדול". צבעו הסגול של רקע הקלף אומר שליטה עליונה. דרגה זו נכנסה אל הבנייה החופשית המצרית ממסדרי האבירות. שם היו קיימים תפקידי סגנים של האח הגדול (מגיסטר) לשפות. לכל סגן כזה היו זכויות של האח הגדול (אשר רק אליו הוא היה כפוף) במסגרת משפחת שפות שלו.

חלקו העיקרי של הלוח הוא ענ'חצלב מצרי המסמל זיווג של חלק זכרי עם חלק נקבי, נשמה וגוף, איזיס ואוסיריס. וכל זה נעשה על פי רצון השמים, אשר את זה מזכירה הביצה המכונפת.

משמעות הקלף: חיבור בין שלטון שמימי וארצי.

98° – צח. האמן הגדול הבינלאומי

בנוסח אחר הדרגה הזו נקראת "מקדש העליון הנסתר של בנייה חופשית מצרית", ומציינים אותה על ידי אותיות S::: I::: 98. בצורתה הטקסית היא שייכת לגמרי לתורת המרטיניזם. על הלוח מצויר חותם של מרטיניזם (אשר בליבו עומד מגן דוד) וסימן "העליון בלתינודע".

בקבלה מגן דוד (סמל עיקרי של מרטיניזם) מיוחס לזעיר אנפין של האל (יהו"ה). במרטיניזם מוסיפים לזה את האות ש', ומקבלים את שמו של ישוע הנוצרי (הנכתב בצורה כזו: יהשוה).

דרגה צ"ח של הבנייה החופשית המצרית היא מה שנקרא בפי האלכימאים "אריה ירוק". זהו שלב התחלתי של יצירת אבן החכמים.

העליון הבלתינודע בתוכנו הוא זה אשר בתורת תלמה נקרא "המלאך השומר הקדוש".

משמעות הקלף: הכרת הקשר בין מה שלמעלה למה שלמטה.

99° – צט. הכוהן הגדול

על רקע אדום (המזכיר את השלב הסופי בעבודה של הכנת אבן החכמים) אנחנו רואים, איך מופיע האל פתח, אב העולם, שהיה מכובד ביותר בעיר, אשר היוונים קראו לו "ממפיס", והשם האמיתי שלו הוא "אתקאפתח".

מעל ראש פתח נמצאים שמונה כוכבים, שהם שמונה אלים קטנים, אשר פתח הוציא מתוכו. פתח היה פטרונם של המדעים, האומנויות והמלאכות, כלומר האב הרוחני של הבנייה החופשית. אוסיריס היה הלשון של האל פתח.

התגלמות חיה של האל פתח היה אפיס השור. במיתוס היווני מקבילו היה הפייסטוס, ובכתבי יהדותתובלקין, בעל המלאכה הראשון.

ביצה מכונפת מספרת בשלמות את תורת התהוות היקום מנקודה ראשונית.

בדרגה צ"ט המועמד ידע מהו באמת "האריה האדום".

משמעות הקלף: הצלחה ביוזמתכם. המחשבה שלכם הופכת למציאות ממשית.

100° – ק. האדריכל הריבוני של העולם. הכוהן הראשי הגדול

על הלוח, על רקע זהב, מצוירת אבן "בנבן".

האדריכל הריבוני של היקום עומד בפסגה המיסטית של פירמידת הבנייה החופשית. הוא מייצג את פירמידיון הנקרא גם אבן בנבן.

תדמיינו לעצמכם מקל הבולט ממימי אביס. עליו יושב עוף החולמבשר של העתיד. הוא פותח את פיו וקורע שתיקה של הלילה הקדמוני על ידי קריאתו לחיים ולתחילת תהליך המאורעות, וקובע מה שצריך להיות ומה שלא צריך. עוף החול, אם כן, משמש כהתגלמות של המילה (לוגוס) הקדמונית, הדבר הממוצע בין מחשבה אלוהית למימושה במציאות. במובן מסוים, כשעוף החול מוציא את צעקתו, הוא קובע את כל מחזורי לוח הזמנים, ונמצא שהוא דווקא זה שמגדיר את כל חלוקת הזמן. לפיכך המקדש שלו בהליופוליס הפך למרכז של קביעת תאריכי לוח הזמנים.

האבן בנבן היא אבן של עוף החול ("בנו" בשפה המצרית היא אנפה אפורה, סמל של פניקס). האבן הזו מסמלת מחזוריות נצחית של החיים, אשר "נעוץ סופן בתחילתן ותחילתן בסופן", כמו שנאמר בלוח הברקת ובספר יצירה.

למטה מן האבן נמצאים שלושה כדורים המסמלים את העמודים הימיני והשמאלי של מקדש ירושלים. הם גם חסד האל (כדור לבן) וגבורתו (כדור שחור). חשוב לשים לב, שראש הלשכה עומד במקום של האבן בנבן. בשבילו אבן לבנה נמצאת מצד ימין, ושחורהמצד שמאל (בספר הזוהר כתוב: "חסד הוא זרוע ימין, גבורה היא זרוע שמאל").

ביניהם נמצא כדור אדום, דהיינו אבן החכמים, אבן של התהפכות (טרנספיגורציה) ההופכת כל דבר אל כל דבר.

רקע זהב מסמל את השלב הסופי בעבודה האלכימית, שהיא "העבודה בזהב", אשר בה אבן החכמים יוצאת אל הפועל.

משמעות הקלף: סיום המחזור, התהפכות. אתם עשיתם את עבודתכם עד הסוף, השלמתם את עיגול התיקון. עליכם לקחת על עצמכם עבודה חדשה ברמה גבוהה יותר.