ממפיס מצריים ממפיס מצריים • העולם של הבנייה האזוטרית

יפו, בית המקדש, חירם וסודות הבניה החופשית העתיקים

במעמקי הנמל ההיסטורי של יפו, בו התלכדו תרבויות ודתות שונות במשך מאות שנים, מצא את ביתו מסדר הבונים החופשיים של הנוסח הקדום והעתיק של ממפיס-מצרים.  מדוע הפכה יפו למרכזה של המסורת הקסומה של הבונים החופשיים? הבה נצלול אל תוך המיסטיקה והרוחניות של הנמל העתיק הזה וננסה לפענח את סודותיו, השזורים זה בזה למקדשו של המלך שלמה.

יפו ממוקמת על חוף הים התיכון, בעוד ירושלים ממוקמת בהרים, כמה עשרות קילוטרים מזרחה.  חלוקה גיאוגרפית זו הפכה את יפו לנמל הטבעי להובלת סחורות לירושלים וממנה.

יפו היא אחד הנמלים העתיקים בעולם, וההיסטוריה שלה מתחילה לפני מעל ל 4,000 שנה.  מיקומה האסטרטגי הפך אותו לנמל המרכזי עבור האימפריות השונות ששלטו באזור בזמנים שונים בהיסטוריה.  בהקשר של הבניה החופשית, האחרון מבליט את השורשים ההיסטוריים העמוקים והקשרים בין יפו לתעלומות העתיקות.

ישנם מיתוסים רבים המשובצים בהיסטוריה העמוקה של יפו.  עיר זו הייתה עדה לאירועים מקראיים, קרבות היסטוריים ופרשיות מופלאות.  יפו הפכה לערש הסיפורים שהיוו השראה לדורות ויצרו אוירת מסתורין והדר.

בית המקדש של שלמה מוזכר לעיתים קרובות בטקסטים מקראיים כפלא ארכיטקטוני ובית לנוכחות האלוהית על פני כדור הארץ.  בית המקדש המופלא הזה ממלא תפקיד מפתח בסמליות ובריטואל של הבנייה החופשית ומשמש סמל לשאיפה למצוינות בחיים הרוחניים והחומריים.

חירם, מלך צור, מילא תפקיד מרכזי בבניית בית המקדש, וסיפק את עצי הארז לבנייתו.  ארזים אלו מלבנון היו יקרים במיוחד בשל איכותם וגודלם, והם היו אידיאליים לבניית בניין מפואר כמו בית המקדש של המלך שלמה.  באותה התקופה, טכניקות של אדריכלות ובנייה עדיין לא אפשרו שימוש נרחב בקשתות, ולכן בולי עץ גדולים, ישרים וחזרים היו המפתח ליצירת מבנים יציבים ומרשימים.  זה הפך את עצי הארז מלבנון לבעלי ערך מיוחד כל כך עבור פרויקטי בנייה גדולים.

התנ"ך מספר שבולי עצי הארז נשלחו לנמל יפו.  משם הובלו בולי בעץ בדרך יבשתית לירושלים,  ששוכנת באזור הררי וללא גישה ישירה לים.

כמו פרטים רבים של טקסי הבונים החופשיים, הסמליות והמשמעות של מקדש שלמה מוקפת במידה מסוימת בסוג של מסתורין.  מיסטיקה זו הופכת את בית המקדש לחשוב במיוחד עבור הבניה החופשית, ומביאה עומק ומשמעות לטקסים ולסמליות שלה.

תפיסת בית המקדש של שלמה כמרכז הרוחני והתרבותי של העולם העתיק הופכת אותו למרכיב חשוב למסדר, המעריך ומוכיר היסטוריה, תרבויות ומסורות רוחניות.  יפו על מורשתה ההיסטורית והרוחנית העשירה היא זו שהפכה למקום האידיאלי למסדר הבונים החופשיים העתיק.

גם בימינו אנו, יפו מטביעה את חותמה על ירושלים: אחד הרחובות הראשיים של העיר נקרא רחוב יפו, המשמש תזכורת מתמדת לקשרים ההיסטוריים והרוחניים העמוקים בין שני מקומות אלו.

לפיכך, הבחירה ביפו כמרכז הרוחני והתרבותי של מסדר הבונים החופשיים בנוסח העתיק והקדום של ממפיס-מצרים לא הייתה מקרית.  עם רחובותיה הצרים, בתי האבן העתיקים, הקשר ההיסטורי למקדש שלמה והאנרגיה של המקום, יפו היא מקום אידיאלי לבונים החופשים לביצוע עבודתם המסונית.