ממפיס מצריים • עבודות ארכיטקטוריות

האם הבניה החופשית היא אזוטרית או לא?

Arturo de Hoyos, 33rd Degree, is also a Grand Cross. He is also currently the Grand Archivist and Grand Historian of the Scottish Rite.


האם הבניה החופשית היא  אזוטרית או לא? תשובות קצרות: "כן; לא; אולי". לאזוטריות ניתן לייחס   כל נושא המיועד ומובן רק על ידי מספר קטן של אנשים עם ידע או תחומי עניין מיוחדים. זה בהחלט חל על הבנייה החופשית. אבל ברמה עמוקה יותר ובהקשר של הבונים החופשיים, המילה "אזוטרי" פירושה בדרך כלל שהטקסים   מתייחסים לאמיתות שאינן נתפסות בחושים רגילים ויש להן מרכיב רוחני.מונח זה אינו מקובל על כולם, ולכן לא ניתן לקבל או לדחות את המונח "בנייה חופשית אזוטרית". כמו בצל, כל שכבה אזוטרית  מתבססת על הקודמת. כולנו יכולים להסכים עם הרעיון שהבנייה החופשית נועדה להיות מובנת על ידי מעטים ושזהו ידע מיוחד מאוד. אבל כאן נשאלת השאלה: "מהו הידע המיוחד הזה?" ו"האם הם סודות אמיתיים? בהתאם לנטיות, דרגת  האומן  מתפרשה בצורה שונה על ידי אנשים שונים. עבור חלק זה סיפור של נאמנות, עבור אחרים זו תקווה לאלמוות של הנשמה; מישהו תופס את סיפורו של  חירם כשיעור באלכימיה. עם זאת עלינו להימנע מפירוש כלשהו כ"הנכונה היחידה". מאז 1717, נוצרו למעלה מאלף טקסי דרגה שונים של הבוניה החופשית. הפופולריים ביותר שרדו, והם משולבים ברבים מהטקסים  שאנו מכירים כיום. כמו אוכל, כל דרגה טובה רק כמו היוצר שלה. המתכון עשוי לכלול מרכיבים רבים, אך הטעם יהיה שונה לחלוטין. תשוקותיו של יוצר טקס הדרגה משפיעות על תוכנו כמו בלוטות הטעם של השף. כל מי שטייל ​​קצת בלשכות יודע שגם ה"טעם" של דרגות סמליות יכול להשתנות מאוד ממדינה למדינה.במיוחד אם אנחנו מדברים על הטקס הסקוטי, הטקס היורק, הטקס השוודי וכו'. בדרגות גבוהות יותר, ההבדלים דרמטיים אף יותר. חלק מהדרגות הם אלגוריות פילוסופיות, אחרים הם שיח על נושאים סמליים או היסטוריים. בטקס הסקוטי, לדרגות שונות עשויות להיות תוכן שונה בהתאם למקום (לדוגמה, בשטח השיפוט הצפוני, הדרגה ה-20 שונה לחלוטין מהטקס של אותה מדרגה 20 בשטח השיפוט הדרומי).

כשמישהו מתאר את עצמו כ"בונה חופשי אזוטרי", זה אומר לעתים קרובות שהוא לומד היבטים של מה שמכונה "המסורת האזוטרית המערבית" – כלומר, זיקה לסמליות של הרמטיקה, גנוסטיקה, ניאופלטוניזם, קבלה וכדומה. . הבנייה החופשית היא ארגון אקלקטי ובזמנים שונים השאלנו שפה וסמלים ממסורות אחרות.השאלה היא, האם הטקסים שלנו באמת מעבירים דברים כמציאות, או שהם נועדו רק לעורר מחשבה? או ששתי התשובות נכונות? כפי שנאמר בטקס של דרגה 30 (אביר קדוש) – אל לנו לבלבל את הסמל עם מה שהוא מסמל. עם זאת, במקרים מסוימים זה קרה. חלקם מכחישים השפעות אזוטריות כלל, אחרים רואים באזוטריות את התוכן העיקרי של הבנייה החופשית.

בואו ננסה להתעמק בשאלה הזאת.

סמלים רבים של הבונים החופשיים היו בשימוש הרבה לפני שהאחווה עצמה הופיעה בצורתה המודרנית (לפני 1717). ראו, למשל, את התחריט של Gabriel Rollenhage  , שבו אישה מחזיקה זוית ישרה, בליווי האמרה: "כבד את המידה!" תחריט זה נעשה ב-1615 ופורסם ב- Selected Emblems: Divine and Moral, Ancient and Modern, שפורסם ב-1732 בלונדון. דוגמה נוספת היא הספר "איקונולוגיה חדשה" מאת צ'זארה ריפה, שיצא לאור בפדובה (איטליה) ב-1618. הוא מתאר אדם המחזיק אנך וזוית ישרהו כסמל לעבודה מושלמת. על החריטה נכתב: "סדר וצדק". בספר זה תמצאו גם ציור של אישה אוחזת מחוגה ןזוית ישרה. הסמליות המוסרית של כלי העבודה הללו הוכנסה בהדרגה לטקס הבונים החופשיים. ספרים כאלה בוודאי היו מוכרים לחברי הלשכה הגדולה המקורית. תחשבו כמה פעמים ראיתם את מחוגות וזוית ישרה או את העין הרואה הכל בסרטים הוליוודיים כי הם "נראים מגניבים". באותו אופן, ייתכן שחלק מהסמלים הישנים נכנסו לאחוותינו. ישנן גם שאלות ישירות מטקסטים אזוטריים. לדוגמה, הגרסה של דרגה ה-14 ששימשה בשטח השיפוט הדרומי של הטקס הסקוטי (המועצה העליונה של צ'רלסטון) בין השנים 1801-1822 השתמשה נומרולוגיה עברית, או גימטריה, שנלקחה מהספר "פילוסופיית הנסתר" של היינריך קורנליוס אגריפס. אם היו שואלים אותי אם התואר הזה אזוטרי, הייתי אומר שכן. לגבי גרסתו המאוחרת, שאומצה במועצה העליונה, הייתי אומר שלא. אז לשתי הגרסאות יש את הסיבות שלהן. אם אתם מתעניינים באזוטריות, אז תמצאו אותה בשפע בבנייה החופשית. אם לא, יש מה לעשות חוץ מזה. בספרייה האישית שלי יש מספיק חומר משני הצדדים כדי להתווכח עם כל נקודת מבט. אבל לפני שתגיעו לכוכבים, ודא שכפות הרגליים שלך נטועות היטב על הקרקע. הנה שלושה ספרים שהייתי ממליץ לך:

Harry Carr, World of Freemasonry; Bernard E. Jones, Freemasons Guide and Compendium;  David Stevenson, The Origins of Freemasonry: Scotland’s Century 1590–1710

כאשר אתה תוכל לדבר במיומנות על החוקים הישנים (החוקות הגותיות), הבנייה החופשית המוקדמת בסקוטלנד, על הקמת הלשכה הגדולה הראשונה, על דרגות, אז אנשים יקשיבו לך היטב גם כאשר תתחיל לדבר על דברים אקזוטיים יותר. למד היטב, ותוכל להתווכח על שני צדדי  המחלוקת.